حجت الاسلام قرائتي: سايت خنده حكيمانه را راهاندازي ميكنم
تاریخ: ۱۰ دي ۱۳۸۹
به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، چهارشنبهشب انجمن آثار و مفاخر فرهنگي از يك عمر فعاليت قرآني حجتالاسلام والمسلمين محسن قرائتي، نماينده امام (ره) و مقام معظم رهبري در سازمان نهضت سواد آموزي و ستاد اقامه نماز قدرداني كرد.
در ابتداي اين مراسم كه مقارن با نماز مغرب و عشاء بود؛ حجتالاسلام قرائتي در محوطه باز انجمن آثار به اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء پرداخت.
پس از اقامه نماز، مراسم به صورت رسمي آغاز شد و شخصيتهاي مذهبي، فرهنگي، علمي، سياسي و لشگري به بيان ويژگيهاي اخلاقي استاد قرائتي پرداختند كه مشروح اين سخنان در پي ميآيد:
* قرائتي: سايت «خنده حكيمانه» و «ستاد تسهيل در ازدواج» را راهاندازي ميكنم
به گزارش خبرنگار آيين و انديشه فارس، حجتالاسلام محسن قرائتي، استاد و مفسر قرآن در مراسمي كه به منظور پاسداشت وي برگزار شده بود، گفت: خوشا به حال كسي كه بر روي زمين از او تجليل و در آسمان هم از او ياد شود. اين نفاق است كه اينجا از خوبيهاي شخصي بيان كنند و در آسمان از او ياد نشود.
وي افزود: خدا را شكر ميكنم كه اين صحنه را به وجود آورده و از برگزار كنندگان و آنها كه الآن پشت صحنه هستند مانند مجلسيها، مفيدها، طبرسيها، شيخ عبدالكريمها، خانواده و دوستان من كه كار كردهاند و ديده نشدهاند، از آنها هم تشكر ميكنم.
اين مفسر قرآن كريم در ادامه به بيان مختصري از اقدامات صورت گرفته توسط وي پرداخت و گفت: قراردادهايي براي استخراج نيازمنديها از قرآن امضا كردهايم كه از جمله ميتوانم به قرارداد با رئيس دانشكده قضايي اشاره كنم كه يكي از دانشجويان مقطع دكتري جامعة الصادق (ع) 2 هزار و 700 نكته قضايي از قرآن استخراج كرد. آنها را به دانشكده تحويل داديم و در قالب كتاب چاپ شد.
وي ادامه داد: همچنين با پروفسور مولانا قراردادي ثبت كرديم كه «قرآن و روابط بينالملل» را مورد بررسي قرار دهيم و با آقاي افتخاري هم درباره «قرآن و آيات سياسي» قراردادي را به امضا رسانديم.
وي با اشاره به اين موضوع كه از وي درخواست شده تا ستادي براي تسهيل در امر ازدواج راهاندازي كند، گفت: نميتوانم همه ثوابها را من انجام دهم. من در حوزههاي مهدويت، زكوة، اقامه نماز و ... ستاد دارم كه فعال هستند.
قرائتي با تأكيد بر اينكه جاي يك سايت خنده در كشور خالي است، اظهار كرد: متأسفانه به جاي اينكه با هم بخنديم به هم ميخنديم! متأسفانه ما نميتوانيم خنده حلال عرضه كنيم و در اين باره بايد كاري كرد.
وي ادامه داد: قرآن ميگويد كه خدا هم ميخنداند و هم ميگرياند. چرا ما فقط گريه مياندازيم و روضه ميخوانيم؟ اين درحالي است كه اگر بخندانيم، جوانان بيشتر به سمت ما ميآيند.
وي در پايان سخنان كوتاه خود گفت: به نظر من در حال حاضر جاي دو ستاد مهم خالي است. سايت خنده حلال و خنده حكيمانه و همچنين ستاد ازدواج كه اگر كسي اقدام نكند، وارد اين وادي خواهم شد.
* ادبي: سخنان حجتالاسلام قرائتي هرگز كهنه نميشود
در ادامه اين مراسم، حجتالاسلام محمدجواد ادبي، رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي اظهار كرد: براي انجمن فرصت ارزشمندي است كه در اين جمع از مقام و جايگاه حجتالاسلام قرائتي قدرداني به عمل بياورد.
وي افزود: انجمن به عنوان مهمترين متولي نكوداشتهاي اينچنيني به خود ميبالد كه چنين فضايي ايجاد كرده است.
ادبي افزود: ارتباط با مخاطب و تعامل روشمند در مسير تعليم قرآن، مسيري است كه در تعاليم 30 ساله حجتالاسلام قرائتي شاهد هستيم. اميدوارم انتقال اين تجارب به نسل جديد مبلغان ديني و ايجاد روششناسي در عرصه تبليغ كه منطبق بر آيات شريف و احاديث است، اين امكان را ايجاد كند تا مكتب ايشان تجلي و تداوم يابد.
وي در پايان سخنان خود گفت: حجتالاسلام قرائتي در ابتداي كا ر خود با گچ روي تخته مينوشت و هنوز هم از همين روش بهره ميبرد، اما سخنش نه تنها رنگ كهنگي نگرفته؛ بلكه روز به روز جايگاه بهتري مييابد.
* آيتالله استادي: خصوصيات قرائتي مورد پسند پيامبر (ص) است
آيتالله رضا استادي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم و امام جمعه موقت اين شهر در مراسم بزرگداشت حجتالاسلام قرائتي گفت: لازم است صداوسيما به پاس 30 سال همكاري مراسمي براي بزرگداشت حجتالاسلام قرائتي در نظر بگيرد و فكر ميكنم اين وظيفهاي است كه جلسهاي در خور شخصيت وي برگزار كند. همينطور در حوزه عليمه مناسب است كه جلسهاي به عنوان تقدير از يك مبلغ نمونه، يك قرآنشناس و مفسر نمونه برگزار شود.
وي در ادامه به بيان روايتي از امام ششم (ع) پرداخت و گفت: روايتي از امام صادق (ع) است كه ميفرمايد: اينطور نيست كه هر كس نيتي ميكند، قدرت هر كاري را داشته باشد. او اراده خدا را براي اين كه توان انجام كار را داشته باشد، نياز دارد. اينجور هم نيست كه اگر كسي نيت كرده، خدا اراده كرد و توان داد، بر انجام كار موفق شود. باز عنايت خدا را ميخواهد تا توفيق كسب كند. اينجور هم نيست كه كسي نيت كند، توان داشته باشد، توفيق الهي هم شامل او شود و راه را درست برود. چون بشر است و ممكن است راه را درست نرود و علاوه بر اينها تلاش خود او و سعي او نياز است تا به نتيجه برسد. اگر نيت كرد و توان داشت و توفيق پيدا كرد راه را درست رفت، اين سعادت است كه يكي از مصاديق اين روايت، آقاي قرائتي است.
استادي افزود: روايت ديگر در كتاب بحارالانوار علامه مجلسي آمده كه در آن در باره يك عالم نمونه و كسي كه پيامبر (ص) و امام زمان (عج) او را ميپسندد آمده است: پيش هر عالمي نميشود رفت. سراغ عالمي برويد كه در طول زمان رفتار، كردار و گفتارش اين اثر را داشته باشد كه عقايد مردم را محكمتر كند و واي به حال عالم و مبلغي و استادي كه به جاي اينكه شك را بدل به يقين كند و اعتقادات را محكم كنند، اعتقاد شاگرد را هم سست كنند.
وي گفت: در ادامه روايت درباره عالم خوب آمده كه مردم را از تكبر به تواضع برساند. اگر خودش گرفتار خودنمايي است وقتي با آن عالم سر و كار پيدا ميكند، اخلاصش زياد ميشود. اگر كينه و دشمني كه منشأ دنيوي و مادي دارد، اين كينهها را به خيرخواهي مبدل كند و عالم خوب انسان را از دنياداري و دنياخواهي و مادي بودن به زهد و بيعلاقگي دنيا دعوت كند. و يكي از مصاديق اين صحبت آقاي قرائتي است.
امام جمعه موقت قم تصريح كرد: قرائتي تواضع دارد. مادي نيست. 30 سال است كه براي مردم در صداوسيما صحبت ميكند و جزو شخصيتهاي شناخته شده است؛ اما با روز اول هيچ فرقي نكرده است.
وي تأكيد كرد: فقط عامه مردم علاقمند به او نيستند و در حوزههاي علميه، مراجع، علما و بزرگان حوزه به وي علاقمند هستند.
آيتالله استادي در ادامه سخنان خود با طرح پرسشهايي درباره فعاليتهاي قرآني در حوزههاي علميه اشاره كرد و گفت: در طول 100 سال گشته، از روزي كه حوزه علميه قم تأسيس شده، در اين بيش از 90 سال، در حوزههاي قم، نجف، تهران، مشهد و اصفهان چه كارهاي به عنوان تفسير انجام شده است؟ غير از تفسير چه شده است؟ قرائتي خواستهاش از حوزههاي علميه چيست؟ و تفسير نور اقاي قرائتي چه ويژگيهايي دارد؟
وي در ادامه به پرسشهاي خود پاسخ داد و گفت: در اين بيش از 90 سال، حوزههاي عليمه كارهاي فراواني درباره تفسير كردهاند. 40 تفسير فارسي و عربي با سليقههاي مختلف يادداشت شده است. مثل القرآن و العقل (عراقي)، خلاصة البيان (نجفآبادي)، نفحات نهاوندي، انوار درخشان آقا نجفي همدان، اثنيعشري، بسائل (6 جلد)، الفرقان (4 جلد)، كيوان، ميرزاحسن مصطفوي و ... و تفسير نمونه، الميزان كه از مهمترين كارهاي حوزه علميه قم است. اگر در طول اين سالها 40 تفسير در حوزه علميه نوشته شده، كار زيادي است و كسي نميتواند بگويد كه به قرآن توجه نميشود. طباطبايي 20 سال براي الميزان وقت گذاشته است. حوزههاي ما در تفسير قرآن فعاليتهاي بسياري كردهاند.
وي ادامه داد: راجع به علوم قرآن، كتابهاي متعدد نوشته شده، مجلاتي راجع به قرآن منتشر ميشود و مقالات نگاشته ميشوند. درسهاي تفسير برگزار ميشود و الان تفسير جزو دروس طلاب شده است. تفاسير گذشتگان كه در قرنهاي قبل نوشته شده توسط فضلاي حوزه تصحيح، تحقيق، چاپ و منتشر شده و يك جلد كتاب 500 صفحهاي براي معرفي فهرست اين آثار لازم است.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه سخنان خود اظهار كرد: الان بيش از 50 ترجمه قرآن وجود دارد كه تعدادي در حوزهها و تعدادي توسط اساتيد دانشگاهها انجام شدهاند. اما قرائي چه ميخواهد كه در شوراي عالي حوزه پيشنهاد ميدهد. به مراجع نامه مينويسد و در جلساتي در قم و در حضور فضلا پيشنهاد ميدهد. وي با همه كارهايي كه شده كه انكار نميكند و نه بايد انكار كند، حرفش اين است كه چرا قرآن در رأس نيست و در حوزهها درس فقه و اصول بيش از تفسير است و چرا مراجع غير از فقه و اصول، درس تفسير تدريس نميكند كه حرف حقي است و بايد قرآن در رأس امور باشد.
استادي در پايان سخنان خود با اشاره به تفسير نور گفت: ما تفسير كم نداريم؛ اما قرائتي اين امتياز را دارد كه بلاغ و ابلاغ در تفسيرش چشمگير است و مخاطب را زود به نتيجه ميرساند. ابن بلاغ و ابلاغ و آسان فهماندن و از هر آيهاي چند نكته و بيان ارائه دهيم، كار بسيار خوبي بوده كه ايشان انجام دادند. همچنين فكر ميكنم هيچ تفسيري از حيث تيراژ به تفسير وي نرسيده است.
* رئيسي: در محضر ولايت بودن رمز موفقيت حجتالاسلام قرائتي است
حجتالاسلام سيد ابراهيم رئيسي، معاون اول رئيس قوه قضائيه يكي ديگر از سخنرانان مراسم پاسداشت حجتالاسلام محسن قرائتي بود.
وي در ابتداي سخنان خود گفت: خدا به موجب رحمانيتش ارسال رسل و انزال كتب فرمود. بعد فرمود: «علم القرآن» و بعد فرمود: «خلق الانسان» شايد ابتدا به ذهن برسد كه اول خلقالانسان بايد ميبود؛ اما خدا در جايي فرمود: آن وقت كه آفرينش جسم انسان تمام شد، آفرينش روح انسان آغاز شد و به همين دليل فرمود: «فتبارك الله احسن الخالقين».
وي ادامه داد: انسانيت انسان در پرتوي قرآن شكل ميگيرد. يعني اگر تعليم قرآن درباره او و در دل و جانش نبود، انسانيت انسان رقم نميخورد. و فرمود: «علم القرآن، خلق الانسان، علمه البيان». در عالم، قيل و قال بسيار است اما كدام يك بيان است؟ بيان بايد در پرتوي قرآن شكل بگيرد. اگر انسان بخواهد شامل بيان شود، بايد از پرتوي نورانيت قرآن باشد.
وي افزود: درباره انسان ميگويند كه «الانسان حيوان الناطق». پس فصلالفصول انسان نطق نيست؛ بلكه تعلق انسان است و بايد در اين جهت تلاش شود كه انسان هدايت و خداگونه باشد.
رئيسي اظهار كرد: خدا در اول سوره بقره، «هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ» را ميفرمايد. با اينكه قرآن هدايتگر ناس است، تعبيري است با اين مضمون كه انسانهاي با تقوا ميتوانند از قرآن بهره ببرند و مرحوم طباطبابي (ره) ميگويد: آنانكه صاحب اين سرمايه باشند، ميتوانند در محضر قرآن هدايت خدا را شامل حال خود كنند كه آن سرمايه فطرت است.
معاون اول رئيس قوه قضائيه در ادامه سخنان خود گفت: بذر در همه زمينها پاشيده ميشود؛ اما هر زميني آن را كشت نميدهد. آنان كه متقين باشند مستعد پرورش بذر هستند. بايد سرمايه را داشت و آن را به كار بست و گذاشت در خود رشد كند.
رئيسي گفت: اينكه شكر مخلوق نشود شكر خدا نشده است، تعبير درستش اين است كه شكر مخلوق شكر خداست. چون شكر غير خدا درست نيست. در اينجا جلوه شكر مخلوق هم شكر خداست.
وي افزود: آنچه كه باعث شده آقاي قرائتي در ميان مردم و نخبگان، جايگاه خودش را به عنوان معلم و مفسر داشته باشد، بايد به نسل نو بگوييم كه ايشان چه داشت كه به اين مرتبه رسيد. كسي كه فطرتش در خودش باقي است و ميتواند با تربيت الهي و انبيايي در مسير حركت كند، بايد در اين مسير هدايت كرد.
وي ادامه داد: در لسان تربيتي قرائتي هم بشارت براي متقين و هم براي كساني كه به دنبال يافتن مسير و هم براي انسانهاي نخبه هر دو قشر (يا اقشار مختلف) چه در نوشتارها و چه در گفتارها وجود دارد.
رئيسي تأكيد كرد: افتخار بزرگ قرائتي، معلم قرآن بودن است. هر چه دارد از قرآن است. ملاصدرا سخني در شرح اصول كافي دارد كه ميگويد؛ مردان بزرگ دو روز تولد دارند. روز تولد شخصيشان و روز تولد شخصيتشان. وجود مبارك امام حسين (ع) را به سوم شعبان نميشناسيد؛ بلكه به عاشورا ميشناسيد كه در عاشورا متولد شد.
وي در ادامه اظهار كرد: قرائتي آن روز كه تفسير سوره ناس را تمام كرد، روز تولدش است. روزي كه يك دور تفسير را نوشت. مخاطبين وي قشر خاصي نيست. نوجوانان (كه كار اولش را با آنها آغاز كرد)، جوانان، نخبگان و اقشار مختلف و كارگران، حقوقدانان، طلاب، اساتيد، اصناف مختلف مخاطبش هستند. يكسري مطالب و معارف را به صورت عام و يكسري از معارف را براي افراد حرفهاي (براي قضاوت، پزشكان، ديپلماتها، اقتصاددانان، سياسيون) بيان ميكند.
معاون اول رئيس قوه قضائيه گفت: بعد از 30 سال معلمي در صدا و سيما جاذبه براي شنيدن سخنان قرائتي بيشتر شده است. قرائتي در نگاهش جوانزدگي، جوزدگي، تفسيرهاي مورد دلخواه جريانهاي سياسي و فكري را نداشت و ميخواهد زندگي را با قرآن تطبيق دهد و نه اينكه قرآن را با زندگي تطبيق دهد.
رئيسي تأكيد كرد: او ستاد نماز را احيا كرد. او اهل قلم را براي راهاندازي ستادهاي نماز در كل كشور برانگخيت و مديران و مسئولان را درباره بحث نماز برانگيخت كه آنجا كه همايشهاي زيادي با اخلاص و گستردگي بسيار با موضوع نماز برگزار كنند و هيچ همايشي بالاتر و بزرگتر از اجلاس سراسري نماز برگزار نميشود.
وي در پايان سخنان خود به بيان ويژگيهاي حجتالاسلام قرائتي پرداخت و گفت: رموز موفقيت آقاي قرائتي عبارت است از: اخلاص و توسل به ائمه اطهار (ع)، تبيين موضوع براي موارد فراموش شده مانند زكوة، استناد به آيات و روايات، تلاش و پيگيري، جزم علمي، عزم عملي و هضم و دورانديشي آنچه ميگويد و مينويسد، حساس كردن دولتمردان و دستاندركاران و نخبگان به مواضع خود، مسئول كردن تمام مسئولان در مقابل خدا، مردم، ارباب رجوع و مقابل دستگاههاي نظارتي، همواره در محضر ولايت بودن، قانع نشدن به كارهايي كه انجام دادهاند، محدود نشدن به كارهاي اداري خشك و اهل عمل بودن.
* حسيني: حجتالاسلام قرائتي هميشه با ولايت پيوند دارد
سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم گفت: تجليل از بزرگان شيوهاي است كه قرآن به ما آموخته است كه ميگويد بايد از «مريم» و پيامبران ياد كرد. اينها براي شناخت ويژگيهاي آنها است. امام علي (ع) ميفرمايد: كسي كه عالمي را تكريم كند، انگار كه خدا را تكريم كرده است.
وي افزود: قرائتي با چهره موفق و اهل پارسايي و اهل صدق و صفا و معنويت و نورانيت كه باعث تأثيرگذاري بوده و با عشق و ايمان و بدون تكلف مطالب قرآن را بيان ميكند. حتي خداوند قرآن را ساده كرده كه همگان آن را بفهمند؛ البته زبان ساده به اين معنا نيست كه سخن سست است؛ بلكه از استحكام و قوت لازم برخوردار است.
وي ادامه داد: بهرهگيري قرائتي از تمثيل، حكايت و داستان، كلامش را دلنشين كرده است و اين شيوه قرآن است و اينكه وي از طنز استفاده كرده و كلماتش ماندگار است.
حسيني تصريح كرد: قرائتي بر تبليغ چهره به چهره تأكيد دارد و اين كار در حد امكان در وزارت فرهنگ تحقق پيدا كرده است. در تابستان 17 برنامه با اين شيوه برگزار كرديم.
وي افزود: در وزارت فرهنگ كه با نويسندگان و مؤلفان سر و كار داريم، آثار قرائتي جزو پرتيراژترين است و خودش اعلام كرده كه هر كس ميخواهد كتاب من را بدون حق تأليف چاپ و توزيع كند. اميدوارم ديگران هم تأسي كنند و اگر زكات علم، نشر آن است، آن را محصور نكنيم. البته حق تأليف هم جاي خودش را دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به جايگاه نماز در كشور اشاره كرد و گفت: اجلاس نماز همه ساله برگزار ميشود. 40 هزار نماز جماعت در مدارس برپا ميشود. اينها از مسايلي است كه نتجيه تلاشهاي قرائتي شمرده ميشود.
وي گفت: فكر ميكنم 30 سال ادامه دادن تفسير در صدا و سيما، ركورد باشد. هر هفته بدون وقفه انجام داده ميشود و هميشه حرف تازه گفته ميشود. در سال 100 سفر كردن خيلي مهم است كه در كارهاي اقاي قرائتي وجود دارد. انبيا هم اينطور بودهاند. او سفر ميكند تا با مردم مواجه شود و رودررو سخن بگويد.
حسيني به برخي از اقدامات حجتالاسلام قرائتي پرداخت و گفت: راهاندازي جلسات تفسير در سراسر كشور، بيتوجهي به تعطيلي و بازنشستگي، ايجاد انگيزه در ديگران، در دسترس بودن، اهل مشورت بودن، داشتن صبر و استقامت، استفاده از منطق در كلام، با مردم و حريص بر هدايت مردم بودن از جمله خصوصيات حجتالاسلام قرائتي است.
وي در پايان سخنان خود گفت: داشتن سابقه درخشان با شهيد مطهري، شهيد بهشتي، شهيد باهنر و مقام معظم رهبري باعث شده كه همه از پيشنهادات و طرحهاي وي استقبال كنند. همچنين بايد تأكيد كرد كه توجه به قرآن باعث نشده كه پيوند او با عترت سست شود و هميشه پيوند با ولايت دارد.
* فيروزآبادي: وجود قرائتي همان است كه مولايمان آيتالله خامنهاي ميفرمايد
سرلشگر سيد حسن فيروزآبادي، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در مراسم گراميداشت حجتالاسلام قرائتي گفت: قرائتي روح سرشاري از معارف دين دارد و به همه ابعاد معارف توجه مي كند. وي خودش يك وجود است و هر حرف او يك سخن ديگر.
وي تأكيد كرد: وجود قرائتي همان است كه مولايمان حضرت آيتالله خامنهاي ميفرمايد؛ با بصيرت، اخلاص، عمل به موقع و به اندازه.
فيروزآبادي ادامه داد: حرف آقاي قرائتي اين است كه اينقدر معارف عميق و كتاب خدا و روايت اهل بيت (ع) و وجود مقدس امام زمان (عج) براي اين ملت هست و اين ملت هم عاشق ولايت و امام زمان (عج) و قرآن و دين هستند، چرا منِ قرائتي نميتوانم معارف اهل بيت (ع) را كه ميدانم به مردم منتقل كنم؟ چرا ما روحانيون نميتوانيم اين مردم تشنه را سيراب كنيم؟
وي افزود: قرائتي هم آسيبشناسي ميكند و هم دواي درد را دارد و هم سوز دارد. سوز قرائتي و فهم عميقش از معارف و نگراني و دغدغهاي كه نسبت به جا ماندن مسألهاي و كوتاهي از تكليف نسبت به مردم دارد، موجب ميشود كه وي وارد در زمينههاي عميق ديني شود و از خودش مايه بگذارد.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه سخنان خود اظهار كرد: قرائتي فقط حرف نميزند. در مورد هر موضوعي كه از اسلام و قرآن و اهل بيت (ع) زمين مانده يا كم به آن توجه ميشود، با تمام توان و شبانهروزي فعاليت و براي خدا، اسلام، قرآن، ولايت و مردم خدمت ميكند.
فيروزآبادي ادامه داد: به عنوان يك بسيجي ميگويم كه قرائتي نعمت خداست براي امت اسلامي، براي ايران اسلامي، براي امام خميني (ره) و براي حضرت آيتالله خامنهاي كه خودشان نعمت عظماي الهي هستند.
وي در پايان سخنان خود اظهار كرد: مرجعي كه داشت با اشك شوق به درس آقاي قرائتي گوش ميداد، گفت كه مولايمان امام زمان (عج) فرمودند: «آقاي قرائتي كار درست را انجام ميدهند».
* دارابي: قرائتي سرباز امام و رهبري بوده است
علي دارابي، معاون رئيس سازمان صدا و سيما يكي ديگر از سخنرانان مراسم پاسداشت حجتالاسلام محسن قرائتي بود.
وي در ابتداي سخنان خود گفت: در نظر سنجيهايي كه در رسانه ملي در ميان خواص و ميان توده مردم انجام شده، آقاي قرائتي فاصلهاي بسيار زيادي با باقي مبلغان سخنرانان و گويندگان دارد.
وي در ادامه سخنان خود با طرح اين پرسش كه روز ماندگاري قرائتي چيست، افزود: قصد قربت براي خدا مهمترين و اولينترين و سرانجام و آخر همه توفيقات است. نيت و ارادهاي كه در آن فقط خدا موج ميزند و پاداشش را جز خدا از كسي مطالبه نكردن از خصوصيات قرائتي است. او چيزي را كه ميگفت عملي ميكرد و آنچه عمل ميكرد براساس حجت شرعي به آن معتقد بود.
وي افزود: تمسك به قرآن و اهل بيت (ع) از خصوصيات ديگر قرائتي است. وي خودش را به يك منبع لايزال متصل كرده كه از خرمن آن جامعه را بهرهمند ميكند. از الطاف الهي است كه در ميان اين همه، محبوبيت برنامه و خودش سير صعودي را دارند.
وي با بيان اينكه ويژگيهاي قرائتي قدسي نيست و اگر آنها را مرور كنيم ميتوانيم امثال او را در جامعه پيدا كنيم، گفت: او مفسر بزرگ و اسلامشناس است؛ اما زبانش زبان انبياست و به شيوايي و بلاغت صحبت ميكند.
دارابي همچنين با اشاره به اين موضوع كه در خانواده قرائتي پديده آقازاده بروز نكرده است، گفت: هر كجا او مسئول است، از اسراف خبري نيست و بيشترين مديريت در باره بيتالمال اعمال ميشود.
معاون رئيس سازمان صدا و سيما در ادامه سخنان خود با اشاره به تقدير دو سال گذشته رسانه ملي از قرائتي، بيان كرد: پرهيز از سياستزدگي به رغم مسئوليتهاي كليدي كه در نظام داشته است و نقد جريانهاي افراطي از جمله اينكه در فتنه سال 88 در درسهايي از قرآن، با تمسك به آموزههاي دين، شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فداي ايران» را نقد كردند و مورد مذمت قرار دادند، از خصوصيات ديگر آقاي قرائتي است.
وي در پايان سخنان خود با بيان اينكه قرائتي امروز به تنهايي يك رسانه و يك اعتبار است و مرجعيت بيان دارد، گفت: او مرد عمل و علم است. او با غم و شادي مردم سهيم بوده و همواره در عرصههاي مختلف خودش را براي امام، رهبري، مرجعيت به عنوان سرباز معرفي كرده است.
نواب: قرائتي دانشآموز موفق مكتب اسلام است
حجتالاسلام سيد ابوالحسن نواب، رئيس دانشكده اديان و مذاهب يكي ديگر از سخنرانان مراسم پاسداشت حجتالاسلام محسن قرائتي بود.
وي در آغاز سخنان خود گفت: مدرسه كامل 3 ويژگي دارد. كه دريافت آنها فطري است. دانشآموز، معلم و كتاب. اگر اين 3 ويژگي كنار هم قرار گرفت و يك فارغالتحصيل محقق بيرون آمد، آن مدرسه موفق است.
وي افزود: قرآن كتاب ما، محمد (ص) پيامبر و معلم ما و قرائتي دانشآموز موفق اين مدرسه است و اين نماد يك مكتب موفق است. يعني اين مطالبي كه در كتاب است و معلم آن را خوب بگويد، اگر كسي خوب بگيرد و بفهمند، اين مكتب موفق است.
نواب ادامه داد: شهيد مطهري و شهيد بهشتي در جواني قرائتي را كشف كردند و جملاتي در مدح او گفتند. آنها به همراه احمدي ميانهجي و سيد مهدي روحاني از ارادتمندان به قرائتي بودند.
رئيس دانشكده اديان و مذاهب در ادامه سخنان خود اظهار كرد: مرحوم روحاني ميگفت كه مطالب آقاي قرائتي ساده اما متقن است. همچنين جملاتي كه امام (ره) راجع به خيليها گفتند، درباره قرائتي هم بيان كردند و مراجع هم قرائتي را تحسين كردهاند.
وي تأكيد كرد: او عقلش بيش از علمش است كه توانسته علمش را منتقل كند. رفتارش كاملاً عقلاني بوده و اين عقلانيت است كه آلوده به مسايل سياسي و دستاويز هيچ جريان آخوندي، مرجعي و غير آخوندي نشد و در مسير امام و رهبر حركت كرد.
وي گفت: قرائتي مجموعه صفاتي را دارد كه اگر كسي يكي از آنها را داشت، برازنده ميشد. او اخلاص، تواضع، سادهزيستي، احترام به ديگران دارد. احترام به افكار عمومي را در اصول كارهاي خودش قرار داده است. زبانشناسي، عقلانيت، شوخطبعي، نكته سنجي، تقوا و شجاعت از ديگر خصوصيات حجتالاسلام قرائتي هستند.
حجتالاسلام نواب، رئيس دانشكده اديان و مذاهب و مشاور علمي رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه مراسم متن پيام علي لاريجاني را به مناسبت برگزاري مراسم پاسداشت حجتالاسلام قرائتي، قرائت كرد.
در اين پيام آمده است: حضرت حجتالاسلام و المسلمين جناب آقاي قرائتي، شخصيتي است كه ياد و نام وي نزد من، هميشه قرين است با اخلاص، تعهد و خوش خلقي، لذا مؤانست با اين مرد الهي هميشه جذاب و آموزنده است، همين ويژگيها و بيان بيتكلف معارف اسلامي، درسهاي وي را در طول سالهاي پس از انقلاب در صدا و سيما، براي عموم مردم مفيد كرد در ميدانهاي ديگري كه وي ورود كرد چون احياي سنت نماز جماعت يا پرداخت زكات يا توجه عميقتر به ولياللهالاعظم امام زمان (عج) در پناه روحيه بيپيرايگي و يكرنگي با مردم هماره با توفيق قرين بوده است.
در مقابل خدمات صادقانه ايشان عرض ارادت دارم و از خداوند توفيق اين برادر عزيز را خواهانم.
* رشاد: قرائتي را بايد به صورت علمي مطالعه و تئوريزه كرد
جتالاسلام علياكبر رشاد، رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي نيز كه در مراسم پاسداشت حجتالاسلام محسن قرائتي شركت كرده بود، گفت: به فصا و اخلاص و درون تهي از هر گونه ريا و خودستايي و خودنمايي و خود بزرگبيني قرائتي رشك ميبرم. در اين سالهاي آشنايي با قرائتي، چيزي جز صفا و صميميت و خلوص در وجود پربركت او نديدم.
وي افزود: ابداع در قلمرو دين در 3 ساحت ممكن است. ساحت توليد گزاره كه قضاياي جديدي را از منابع دين استباط و ارائه كنيم و بر انباشت معرفت كمك كنيم. ساحت روش فهم و ساحت انتقال به غير و اينكه اين مفاهيم را چگونه به ديگران منتقل كنيم.
رشاد ادامه داد: زماني كه شيخ مفيد (ره) اصول و تذكره را مينوشت، نقش بارزي براي عقل قائل نبودند و شاگرد او سيد رضي اشاره به عقل داشت و شاگرد او شيخ طوسي، تا اينكه به علامه حلي رسيد.
وي افزود: پيش از علامه حلي بيان ميشد كه هرگاه از نص كتاب و سنت نتوانيم حكمي استخراج كنيم، آنگاه ميتوان به عقل رجوع كرد تا اينكه حلي گفت كه از عقل به موازات كتاب و سنت ميتوان بهره برد.
رئيس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي ادامه داد: دين، رسالت است. آن كه دين را آورده رسول است. دين از جنس پيام است كه چند ركن دارد. منبع، مبداء، مقصد، ابزار پيام، شيوههاي پيام اين اركان را شكل ميدهند و قرائتي در انتخاب دقيق و مؤثر و تاثيرگذار و متناسب با ظروف و شرايط اجتماعي و فكري در خصوص اركان پيام موفق بوده است.
اين استاد دانشگاه افزود: گويي خدا الهام كرده بود كه قرائتي، دهههاي متوالي بزرگترين و پايدارترين پيام رساني را داشته باشد، و سراغ قرآن رفت كه پايانناپذير است و اين ابتكار است.
رشاد در ادامه سخنان خود اظهار كرد: مجموعه پيامهاي قرائتي به اقيانوس ميماند بس كه مطالب نو و ابتكاري دارد. اگر در آن هفته اتفاقي افتاده باشد، بهترين محتوا و مضمون را براي برنامه آن هفته انتخاب ميكند. مخاطب را خوب ميشناسد.
وي با بيان اين نكته كه از مشكلات ما در رسانه اين است كه «كار ما رسانه از رسانه است»، گفت: منبر يك رسانه است و تلويزيون هنگامي كه منبر را نشان مي دهد، حذف ميشود؛ اما سبك قرائتي اين است كه برنامههايش رسانه در رسانه نيست؛ بلكه طرز بيان و انتقال پيام به نحوي است كه برنامه حقيقتاً راديويي و تلويزيوني است.
سرپرست حوزه علميه تخصصي امام رضا (ع) با بيان اينكه ابدعات قرائتي در 5 ركن پيام رساني، فوقالعاده است، گفت: به صدا و سيما پيشنهاد ميكنم كه استاد قرائتي را به عنوان يك تجربه و پديده به صورت علمي مطالعه و تئوريزه و سبك وي در بيان مطالب را استخراج كنند.
وي ادامه داد: ما اينگونه فكر ميكنيم كه همواره بايد آثاري را از غرب آورده و در داخل كشور ترجمه كنيم تا دانشجويان آن را مطالعه كنند؛ ولي بايد گفت كه آقاي قرائتي يك پديده است و بايد شيوه، زبان، گزينش مطلب، تعابير و دستهبندي مطلبي كه ايشان در كارهاي خود لحاظ ميكنند، مورد بررسي دقيق قرار بگيرد تا بتوان از آن بهره برد.
رشاد در پايان سخنان خود با بيان اينكه آرزو دارد با قرائتي محشور شود، خطاب به اين مفسر قرآن گفت: به آقاي قرائتي پيشنهاد ميكنم تفسير نور را يك بار به گروهي شاهد بدهند كه بدانند چقدر آن را ميفهمند و بفهمند چقدر اجمال ابهام دارد و نثر آن را را با نظر خودش اصلاح كند.
* صالحي: شيوه تدريس، موضوع آن و تبيين آن موضوع از خصوصيات منحصربهفرد قرائتي است
علياكبر صالحي، سرپرست وزارت امورخارجه در مراسم بزرگداشت حجتالاسلام قرائتي گفت: از منظر يك معلم كه يك مهندس است، احساس ميكنم كه دين يعني نظام زندگي و اين تعبيري است كه ما دين را نظام زندگي در مجموعه ابعاد زندگي در نظر بگيريم، نيازمند يك منشور است و اگر قرآن منشور دين ماست، بايد كسي اين منشور را به زبان حال تبيين كند و البته زبان در حال تحول دائم است و زبان بايد بتواند اين منشور به نسل امروز تبيين كند.
وي افزود: سه مطلب درباره آقاي قرائتي براي من قابل بيان است. شيوه تدريس، موضوع تدريس و تبيين اين موضوع.
صالحي ادامه داد: شيوهاي كه قرائتي دارد، بسيار زيبا و جالب است و به عنوان شنونده و بيننده درس، ناچارم كه تا آخر بشنوم كه چه ميگويد. چون درسش انفرادي و يك طرفه نيست و شنونده احساس ميكند كه در آن سهيم است.
سرپرست وزارت امورخارجه گفت: موضوعات متعددي در زندگي انسان است؛ اما عمده مطالب تفاسير تا به امروز بيشتر روي اخلاقيات و مسايل مبادي اخلاق است و اگر مقداري وارد علم شويم، ميتواند بسيار جالب و جذاب باشد.
صالحي ادامه داد: «الله نورالسماوات والارض» يعني چه؟ بحث مطلق و نسبي بودن نور يعني چه؟ اين مسايل علمي كه ما امروز آن را ميفهميم، اگر بتوانيم از طريق قرآن و بيان شيواي قرائتي بيان كنيم، جوانان به سمت خود ميكشانيم.
وي گفت: در ديپلماسي كتابهاي زيادي نوشته شده است كه اساس ديپلماسي ما بر اساس اسلام چيست؛ اما خيلي به دل نمينشيند. اينكه چگونه با دوست و دشمن برخورد كنيم، نيازهايي است كه به صورت عملياتي و نه ذهني و فلسفي به آن نيازمنديم. ميخواهم بگويم كه خوب است تا اثري در اين باره تهيه شود تا بدانيم در عرصه ديپلماسي چگونه عمل كنيم.
به گزارش فارس، در پايان اين مراسم، سيد محمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن حضور در اين مراسم، تابلوي «پرچمدار حق» آخرين اثر استاد محمود فرشچيان را به حجتالاسلام والمسلمين قرائتي اهدا كرد. همچنين حجتالاسلام ادبي، رئيس انجمن اثار و مفاخر فرهنگي لوح زرين اين انجمن، مركز خدمات حوزههاي علميه تهران تابلو فرش منقش به آيات قرآن را به حجتالاسلام قرائتي اعطا كردند.
مؤسسه مهديياوران، مهديياران و مهدي زيستان به همراه دانشگاه مذاهب اسلامي، مركز مديريت حوزههاي علميه و مركز تخصصي مهدويت نيز با اعطاي لوح يادبود از زحمات 37 ساله حجتالاسلام قرائتي در آموزش و تدريس قرآن قدرداني كردند.
|