آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
این سه صلوات مبارزه است

این سه صلوات مبارزه است


حزب الله


حتماً در نماز جمعه ها یا در سخنرانی ها دیده اید که بعد از ذکر نام مبارک حضرت امام(ره)، مردم سه صلوات می فرستند. شاید برای بعضی ها، مخصوصاً نسل سومی ها ، این سوال مطرح بشود که اصلاً فلسفه ی فرستادن این صلوات برای چیست؟ یا اینکه چرا سه صلوات؟ و یا چرا برای پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم یک صلوات می فرستیم ولی بعد از ذکر نام حضرت امام(ره) سه صلوات؟!

لغت شناسان کلمه ی "شعار" را اینگونه معنا کرده اند: "ندای مخصوص و علامت گروهی از مردم که بدان یکدیگر را بشناسند"

هر حرکت انقلابی، اجتماعی، فکری و ایدئولوژیکی، برای خود یکسری شعارهایی انتخاب می کند که نشان دهنده ی آرمان و افق دید آن حرکت انقلابی یا ایدئولوژیکی است. مثلاً در صدر اسلام، اولین باری که مسلمانان اجازه پیدا کردند به صورت علنی، مردم را به اسلام دعوت کنند، با شعارهایی مانند: "لا اله الا الله"، "محمد رسول الله"، "الله اکبر"، ضمن اینکه هدفشان را از قیام و مقابله ، با اهداف گروههای دیگر- که معمولاً بر سر تعصبات قبیله ای و نژادی با یکدیگر درگیر می شدند- جدا می کردند، مردم را نیز به اسلام دعوت می نمودند.

و یا همین صلواتی که ما می فرستیم، جدای از اینکه دستور خدای باریتعالی ( یا ایّها الذین آمنوا صلّوا علیه و سلّموا تسلیماً1) و یک نوع ارتباط معنوی با حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است، در نگاهی دیگر، شعاری است که به آیندگان نشان می دهد با اینکه جسم رسول الله(ص) در میان امت اسلامی نیست، اما حضور معنوی و روح پیامبر اسلام همیشه در میان امت اسلام است که با آن حضور معنوی، افق پیش روی مسلمانان را روشن نگه می دارد. در واقع شعارها نشان دهنده ی ماهیت و درون مایه و آرمان یک حرکت انقلابی، اجتماعی یا ایدئولوژیکی است.

مثال دیگر انقلاب اسلامی ایران است. انقلاب اسلامی به رهبری حضرت روح الله اضافه بر اینکه شعارهای اصلی انقلاب رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم را دارا بود، یکسری شعارهای خاص خود را نیز داشت: "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی"، "الله اکبر، خمینی رهبر" و...

حضرت امام با آن دید الهی و عمیق که نسبت به جهان اسلام و غرب داشتند، اسلامی را در جهان مطرح ساختند-یا به تعبیر درست تر زنده ساختند- که نشان دهنده ی تمایز آن اسلام با اسلام های موجود داشت. حضرت امام با مطرح کردن اسلام ناب محمدی(ص)، خط بطلانی کشیدند بر اسلامِ سازشگران و عافیت طلبان، اسلامِ متحجران و کج فهمان احمق، اسلامِ پول پرستان عاشق قدرت و در یک کلام اسلام آمریکایی. حال اسلام ناب با آرمان فتح سنگرهای کلیدی جهان و برافراشتن پرچم "لا اله الا الله" بر فراز قللِ رفیع سراسر جهان، نیاز به شعارهایی داشت که خط خود را از اسلام آمریکایی جدا کند. به همین دلیل شعارهایی در جریان انقلاب با این هدف مطرح شده است. یکی از آنها این است که مردم با ذکر نام حضرت امام(ره)، سه صلوات می فرستند. قطعاً کسی که اندک شناختی با اسلام و انقلاب داشته باشد، برایش، این ادعا که انقلابیون، امام خمینی را بالاتر از پیامبر می دانند، مضحک است. اما ذکر این نکته ضروری است:

عَلمی که امام آن را برافراشته است، در واقع همان عَلم رسول الله است و پایین کشیدن این عَلم در زمان غیبت ولی عصر(عج)، پایین کشیدن عَلم رسول خداست. به همین دلیل هم است که بیشترین هجوم استکبار جهانی به ستون خیمه یا همان به تعبیر ما، علمدار است. این سه صلوات هم در واقع تمام پیامش همین است که در زمان کنونی که زمان غیبت ولی خداست، علمدار و رهبریت مبارزه ی مستضعفین، ولی فقیهی است که ولایت مطلقه دارد.

در همین رابطه ذکر خاطره ای از حضرت آقا نیز بسیار جالب است:     

"در دوران پیش از پیروزی انقلاب، بنده در ایرانشهر تبعید بودم. در یکی از شهرهای همجوار، چند نفر آشنا داشتیم که یکی از آنها راننده بود، یکی شغل آزاد داشت و بالاخره، اهل فرهنگ و معرفت، به معنای خاص کلمه نبودند. به حسب ظاهر، به آنها عامی اطلاق می شد. با این حال جزو خواص بودند. آنها مرتب برای دیدن ما به ایرانشهر می آمدند و از قضایای مذاکرات خود با روحانی شهرشان می گفتند. روحانی شهرشان هم آدم خوبی بود؛ منتها جزو عوام بود. ملاحظه می کنید! راننده ی کمپرسی جزو خواص، ولی روحانی و پیش نماز محترم جزو عوام! مثلا آن روحانی می گفت: "چرا وقتی اسم پیغمبر می آید یک صلوات می فرستید، ولی اسم آقا که می آید، سه صلوات می فرستید؟!" نمی فهمید. راننده به او جواب می داد: روزی که دیگر مبارزه ای نداشته باشیم؛ اسلام بر همه جا فائق شود؛ انقلاب پیروز شود؛ ما نه تنها سه صلوات، که یک صلوات هم نمی فرستیم! امروز این سه صلوات مبارزه است! راننده می فهمید، روحانی نمی فهمید!"2

والعاقبة للمتقین

۱-احزاب آیه 56

2-بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله20/3/1375پ

http://www.mahdimonji14.blogfa.com



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.