آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
آیت‌الله مصباح یزدی: شکست و پیروزی در عمل به تکلیف ملاک نیست

آیت‌الله مصباح یزدی: شکست و پیروزی در عمل به تکلیف ملاک نیست





به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، دوشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد گفت: قرآن کریم از شیوه‌های مختلفی برای تشویق مسلمانان به صبر استفاده می‌کند و در این میان جهاد به عنوان یکی از تکالیف دشوار مورد تأکید قرار گرفته است.

همیشه افرادی هستند که در تکالیف الهی شبهاتی وارد می‌کنند
وی افزود: این‌که برخی افراد در جامعه اسلامی از زیر بار مسؤولیت و انجام وظایف شانه خالی کنند امر جدیدی نیست و همواره وجود داشته است؛ در طول تاریخ حتی گروهی بوده‌اند که در تکالیف الهی شبهاتی را هم وارد کرده‌اند و عقیده داشتند اگر در جریان جنگ‌ها با آنها مشورت می‌شد تلفات کمتری هم به مسلمانان وارد می‌گشت.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این‌که پس از جنگ تحمیلی هم گروهی همین نظرات را اعلام می‌کردند اظهار داشت: این دسته از افراد هم عقیده داشتند مشورت با آنها سبب پیروزی‌های بیشتر و تلفات کمتر می‌شد.
شهادت قضا و قدر الهی است
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: منافقان مهم‌ترین گروهی هستند که همواره در جهاد شبهه ایجاد کرده‌‌اند اما خداوند هم پاسخ قاطعی را در سوره مبارکه «آل عمران» به آنها می‌دهد و می‌فرماید «دشمنان خدا در هر حال شهدا را چه در میدان جنگ و چه در بسترهایشان به شهادت می‌رساندند بنابراین در این فکر نباشید که اگر به میدان جهاد گام نگذارید در امن و امان خواهید بود» و این مطلب در حقیقت قضا و قدر الهی را شامل می‌شود.
وی سخن بعضی مسلمانان ضعیف‌الایمان را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: این گروه از افراد عقیده دارند اگر فرماندهانشان به سخن شان گوش فرا می‌دادند کشته هم نمی‌شدند در حالی‌که جواب خداوند به آنها این است که مرگ امری طبیعی بوده و هر کس عمرش به پایان برسد از این جهان خواهد رفت و چنانچه شما انسان‌هایی مدبر هستید از مرگ خود جلوگیری کنید.
حکمت جهاد فی سبیل‌الله، انجام تکلیف الهی است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حکمت جهاد فی سبیل‌الله را انجام تکلیف الهی دانست و افزود: در تعالیم دینی تنها شکست یا پیروزی در برابر دشمنان ملاک نیست بلکه مهم آن است که مسلمانان به تکلیف خود عمل کنند.
وی تصریح کرد: این دنیا محل آزمایش است و جهاد هم نوعی امتحان الهی محسوب می‌شود تا باطن انسان‌ها آشکار و میزان تحمل سختی‌ها در آنها برای خودشان روشن شود.
اجل مسمی قابل تغییر نیست
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که مرگ شامل اجل مسمی و اجل معلق است، ابراز داشت: اجل معلق مشروط بوده و به وسیله بعضی امور همچون صله رحم قابل به تعویق انداختن است اما اجل مسمی که بر روی لوحی در نزد خداوند محفوظ است را نمی‌توان تغییر داد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: همه امور در اجل مقدر شده و به همین دلیل فواید بسیاری از جمله آرامش‌بخشی به انسان‌ها را در بر دارد؛ چه بسیار افرادی بوده‌اند که دیگران گمان به مرگ آنها داشتند اما در حقیقت زنده بودند و به زندگی خویش ادامه دادند و این همان قضا و قدر الهی است.
وی با بیان این‌که وسوسه‌های شیطانی سبب سستی در انجام وظیفه می‌شوند، افزود: اجل امری ثابت است و وقتی انسان‌ها به این باور برسند آنگاه وظایف خود را فارغ از نتیجه انجام خواهند داد.
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: قرآن کریم می‌فرماید تمام مصیبت‌ها در کتابی مکتوب هستند و این امر سبب می‌شود آدمی به دلیل از دست دادن برخی اموال و دارایی‌های خود ناراحت نشود و در مقابل، بعضی خوبی‌ها و غنیمت‌ها نیز او را دچار غرور نسازد.
قضا و قدر الهی بهترین صلاح را برای انسان در نظر می‌گیرد
وی تأکید کرد: قضا و قدر الهی امری بی‌حساب و کتاب نبوده و بهترین شرایط و صلاح را برای انسان در نظر می‌گیرد.
استاد اخلاق حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیوه داستان‌گویی قرآن کریم، اظهار داشت: همه این قصه‌ها دارای پیام‌های اخلاقی و معنوی فراوانی هستند و تأثیر شگرفی بر انسان می‌گذارند.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در جریان داستان نبرد میان طالوت و جالوت می‌خوانیم که لشکر طالوت به نهر آبی رسیدند و او لشکریان خویش را از نوشیدن آب منع کرد و گفت هر کس از آب بنوشد با من نخواهد بود اما تعداد زیادی از افراد به سخن فرمانده خود گوش ندادند و آب خوردند و همین‌ها هم از رویارویی با لشکر جالوت شانه خالی کردند و در عین حال طالوت توانست با سپاه کمی که باقی مانده بود بر دشمن پیروز شود.
فرمان‌پذیری از رهبر و اراده قوی یگانه عامل پیروزی است
وی با تأکید بر فرمان‌پذیری از فرمانده و رهبر در جنگ و جهاد گفت: اراده قوی یگانه عامل پیروزی در جنگ است و سربازان با اراده‌ای مستحکم و نیز فرمان‌پذیری از رهبر خویش می‌توانند امید به پیروزی داشته باشند.
آیت‌الله مصباح یزدی در پایان به تعابیر قرآنی صبر اشاره کرد و افزود: روزه یکی از مواردی است که از آن به صبر یاد شده و سبب خودسازی می‌شود و اراده انسان را تقویت می‌کند.


نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.