انتقاد آیت الله مصباح یزدی از ناسازگاري شرايط فرهنگي با آموزههای اسلام
تاریخ: ۳ آذر ۱۳۸۹
به گزارش مرکز خبر حوزه، عضو خبرگان رهبری، در همایش «طلبه و ضرورت خودسازی» که در مؤسسه امام خمینی قم برگزار شد، اظهار داشتند: دنیازدگی، توجه به لذتهای زودگذر و عوامل غلفتزا شرایطی را در جامعه ایجاد کرده که انسان احساس میکند دلش با خدا نیست.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به این که ضعف مباحث اخلاقی و تهذیب نفس خطرناک است، گفتند: تلاش تمامی انبیا و ائمه اطهار(ع)، آشنایی انسان با خدا است که برقراری این ارتباط جز با تهذیب نفس، تقوا و استفاده از نور ولایت مسیر نمیشود.
*افرادی که علم داشتند، اما سودی نرساندند؟!
ایشان ادامه دادند: برخی از نظر علمی در جایگاه بالایی هستند و موشکافیهای فراوان علمی انجام دادند، اما به دلیل کمتوجهی به تهذیب نفس و مسائل اخلاقی، نه تنها سودی به اسلام نرساندند، بلکه در مواردی هم به ضرر اسلام کار کردند.
عضو جامعه مدرسین حوزه، با اشاره به مباحث روانشناسی، الگوی مناسب را مهمترین عامل در ساختن انسانها دانسته و گفتند: امروز در جامعه اسلامی، علمایی چون علامه طباطباییها، بهترین الگو برای جویندگان راه درست است.
آیتالله مصباح یزدی با اشاره به این که برخی آیات قرآن و روایات معصومین را جدی نمیگیرند، اظهار داشتند: عدهای گمان میکنند که آیات قرآن مانند شعر مبالغهآمیز است، از این رو بدون توجه از آن میگذرند و تغییری در رفتار و حالاتشان به وجود نمیآید.
*گرفتار نفس نشویم
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تمایل به لذتهای زودگذر را مهمترین دلیل لغزش انسان معرفی کرده و گفتند: اگر انسان به لغزشهایی که در آن گرفتار میشود، بیتوجهی نماید، کم کم گرفتار نفس شده و گمراه می گردد.
ایشان کنترل چشم و گوش را کلیدی برای نجات انسان از این لغزشها و رسیدن به سعادت دانسته و افزودند: انسان باید این دو عضو را کنترل کند تا به دام شیطان نیافتد از این رو سعی نکنیم هر چیزی را ببینیم و هر سخنی را بشنویم.
آیتالله مصباح یزدی خاطرنشان کردند: با توجه به این که هنوز ملکات مفاسد در جوانان نفوذ نکرده است، با کنترل چشم و گوش، خداوند کرامتها و لذتهایی را به آنها میدهد که از لذت گناهی که تصور میکردند، بیشتر است.
*عمامه گذاری 43 شاگرد مکتب امام صادق (ع)
خاطرنشان میشود، در پایان این همایش، 43 نفر از طلاب،توسط آیتالله مصباح یزدی معمم شدند.
|