آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
آیت الله جوادی آملی: هنر به واژه بازی و بازیگری آلوده نشود

آیت الله جوادی آملی: هنر به واژه بازی و بازیگری آلوده نشود


حضرت آیتالله جوادی آملی خواستار طرد واژه بازی و بازیگری ازادبیات هنرشدند و گفتند:حیف هنر و هنرمندان است که به این اصطلاحات آلوده شوند.


حضرت آیتالله جوادی آملی خواستار طرد واژه بازی و بازیگری ازادبیات هنرشدند و گفتند:حیف هنر و هنرمندان است که به این اصطلاحات آلوده شوند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیتالله جوادی آملی، در دیدار تعدادی از سینماگران و کارگردانان مطرح کشور، با تسلیت فرارسیدن ماه حزن و اندوه محرم، هنر را دارای سه بخش تحقیق، تعلیم و تبلیغ دانسته و اظهار داشتند: هر محقق سالها تلاش و کوشش میکند که نتیجه کارش به صورت مطلب فرهنگی در بیاید و به واسطه همین تولیدات فکری است که عالم تربیت میشوند وعلما مطالب را به صورت نثر و نظم و... در اختیار مبلغان قرار میدهند و مبلغین نیز این مطالب را در اختیار جامعه قرار میدهند.

معظم له تاکید کردند: هنر و سینما در جهان کنونی تقریبا نوزاد هستند و سابقه چندانی ندارند، اما اگر بخواهیم از منطق و فلسفه سخن بگوئیم، این علوم حداقل سه هزار سال سند گویا دارند.

ایشان با تاکید بر این که هنر میتواند ترقی و تکامل پیدا کند، گفتند: نباید گله کرد که هنر و سینما هنوز به مقصد نرسیده است، به خاطر این که نوپا هستند.

* در بخش هنرمحقق وجود ندارد

حضرت آیتالله جوادی آملی با برشمردن دلایل عدم رشد و نمو هنر اظهار داشتند: در بخش هنر محقق وجود ندارد، چه برسد به معلم که بتواند حاصل تحقیق این محقق را تعلیم دهد. آنچه در این بخش وجود دارد فقط مبلغ است.

ایشان افزودند: تبلیغ باید حاصل تحقیق محقق باشد، اما چون در بخش هنر، محقق وجود ندارد، باید از مردم تقاضا شود، که این نوعی اعتدال است و اعتدال از رذیلترین رذایل است.

معظم له، عدل را از بافضیلتترین فضایل و اعتدال را از پستترین تقاضاها برشمرده و تصریح کردند: کسی که در کنوانسیون زنان میگوید زن و مرد با هم یکسان هستند، این شخص از روی عدل حرف نمیزند. باید بدانیم خدا که را آفرید جای انسان را تشخیص میدهد.

حضرت آیتالله جوادی آملی افزودند: محصول تبلیغی باید از تعلیم اخذ شود و معلمان باید وامدار محققان باشند، ولی چون در بخش هنر، دست معلم خالی است، مجبور است این مطالب را از مردم بگیرد که این همان صنعت است.

مفسر بزرگ قرآن کریم اظهار داشتند: هنر وقتی میتواند دینی و علمی باشد که پیرو تعلیم باشد و تعلیم نیز پیرو تحقیق باشد. این کار شدنی است، اما نیاز به زمان بیشتری دارد.

ایشان خواستار طرد واژه بازی و بازیگری از ادبیات هنر شدند و تاکید کردند: حیف هنر و هنرمندان است که از آنها به عنوان بازی و بازیگری یاد شود، به خاطر این که کسانی که هنر را به وجود آوردند جز لهو و لعب، دنبال چیز دیگری نبودند.

* هیچ کاری بیهدف نیست

حضرت آیتالله جوادی آملی، لهو را به معنای لذت خیالی دانستند و گفتند: به اعتقاد ما هیچ کاری بیهدف نیست، اما اگر هدف معقول نباشد و خیالی باشد، در واقع بیهدف است.

ایشان خطاب به سینماگران و کارگردانان مطرح کشور تاکید کردند: بازی و بازیگری را از ادبیات هنر کاملا بیرون ببرید؛ حیف است که هنر به این اصطلاحات آلوده شود.

استاد برجسته حوزه علمیه با نفی رابطه یک سویه در هنر تصریح کردند: اگر بخواهیم مخاطب پرور باشیم نباید رابطه یک سویه با مخاطبان داشته باشیم،  برای این کار باید لحظه به لحظه درونمان را شکوفا کنیم و برای خودمان مستمع فرض کنیم.

معظم له افزودند: باید چیزی به جامعه بدهیم که عقل و خیال و حس او را تغذیه کند؛ چنین جامعهای حسن خیال و نقد احسن دارد و این ما را شکوفا میکند.

حضرت آیتالله جوادی آملی با ذکر مثالی در مورد استفاده بهینه از نعمتهای خدادادی، اظهار داشتند: خداوند زمین و کود را به ما داد و هوا و فضا را هماهنگ کرد و میتواند از این زمین بهرههایی ببرد که مردم را یا مست کند، یا تخطیر. یعنی اگر انگوری درست شد و به واسطه آن شرابی درست شد، مردم مست میشوند و اگر تریاک درست شد، تخطیر میشوند؛ بنابراین نباید توقع داشت که از مستشدهها و تخطیرشدهها سئوال پرسیده شود؛ باید خودمان سئوال تولید کنیم.

* هنر، میوه و حاصل عمر ماست

ایشان افزودند: هنر، میوه و حاصل عمر ماست و ما موظفیم مستمع را شاداب نگه داریم؛ اگر مستمع را مست یا تخطیر کنیم، با شعور او درافتادیم و او را بیشعور کردیم.

معظم له با بیان این که خداوند ما را مثل لوح نانوشته خلق نکرده است، یادآور شدند: خداوند سلسله سرمایه های فراوانی در وجود ما نهاده است و ما مثل دریا هستیم، نه موزه. ارزش موزه این است که از بیرون در آن عتیقه گذاشته میشود، اما دریا خودش سرمایه است و گوهر میپروراند.

*ازسرمایهها به خوبی استفاده کنیم.

حضرت آیتالله جوادی آملی تاکید کردند: خداوند ما را با سرمایههای فراوانی خلق کرده است و باید از این سرمایهها به خوبی استفاده کنیم.

معظم له یکی از آسیبهای بشر را زنده به گور کردن فطرت عنوان کردند و یادآور شدند: انبیای الهی آمدند تا این دسیسهها و دفن شدهها را بیرون بیاورند و فطرت انسانها را شکوفا کنند.

ایشان با اشاره به ورود سالانه بیش از هفت میلیون پرونده به محاکم قضایی، اظهار داشتند: بیش از 90 درصد این پروندهها مربوط به الفبای دین است؛ هنر آن است که با تبلیغ محصولات فرهنگی، این مشکل را حل کنید.

حضرت آیتالله  جوادی آملی افزودند: در سیاست هم اگر افرادی با هم اختلاف نظر دارند، چنانچه به اخلاق بد تغییر نکند، این اختلافات قابل حل شدن است.

* مشکل اساسی مملکت؛ عدم رعایت اخلاق اسلامی

مفسر بزرگ قرآن کریم مشکل اساسی مملکت را عدم رعایت اخلاق اسلامی دانسته و تصریح کردند: این در حالی است که با اخلاق میتوان به خوبی جامعه را اداره کرد.

ایشان با بیان این که اگر هنر بتواند بعد از شکوفایی، خودش را عرضه کند به رسالت عظیم خود دست یافته است، گفتند: برای این که مخاطبی داشته باشیم و از ما سئوال بپرسند و با عقل خود، ما را همراهی کنند و هم خودمان لذت ببریم و هم آنها لذت ببرند، باید کالایی به آنها بدهیم که هم سنگین باشد و هم قابل حمل.

معظم له تاکید کردند: باید مطلبی به مخاطبان بدهیم که عقل و خیال و وهم آنها را درگیر کند و چشم و گوش آنها این مطالب را تصدیق کنند، تا با همه حواس نگاه کند.

حضرت آیتالله  جوادی آملی ادامه دادند: اگر هنر بتواند قاموس و برهان قاطع و جامع و لغتنامهای داشته باشد که فعل را برای آن معنای بلند وضع کند و بنویسد، به علم تبدیل میشود.

*هنرباید لغت نامه داشته باشد

براساس گزارش روابط عمومی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء، ایشان تاکید کردند: اگر هنر بخواهد به صورت علم عمیق درآید باید لغت نامه داشته باشد و این کار شدنی اما نیاز به زمان دارد.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.