آيت الله جوادي آملي: پاپ اعظم قرآن را همانند انجيل مقدس بدارد
تاریخ: ۲۰ آبان ۱۳۸۹
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيتالله عبدالله جوادي آملي پيش از ظهر امروز در ديدار رئيس و اعضاي شوراي واتيكان كه براي شركت در نشست گفتوگوي اديان در تهران به كشور ما سفر كرده بودند اظهار داشت: تنها عاملي كه ميتواند جامعه بشري را حفظ كند دين و اخلاق است.
وي ادامه داد: اخلاق داراي سه مرحله شامل مواد اخلاقي، مبناي اخلاقي و مباني اخلاقي است و همانطور كه مجلس و هر كشوري همه قوانين خود را از مبنا ميگيرد و براساس آن جامعه را اداره ميكند اخلاقيات نيز داراي مبنا و مباني هستند.
رئيس موسسه اسراء با بيان اينكه ما در گرفتن مباني براي وضع قوانين در مجالس خود مشترك هستيم گفت: اين دو مقطع بين ما 7 ميليارد بشري كه فعلا زندگي ميكنيم مشترك است اما اين مباني را بايد از منابع مشترك بگيريم.
وي ادامه داد: اگر دين باشد منبع مشترك است اما اگر دين نباشد منبع نيز مشترك نيست در توضيح اين مطلب به اين نكته توجه كنيد كه مثلا مواد حقوق مصوب سازمان ملل به استناد مبناي عدالت، استقلال، حريت، ازادي، امنيت، وفاي به عهد، حرمت امانت و تحريم خيانت است كه مباني پذيرفته شده بشري است.
وي با بيان اينكه ما در اين مباني اختلافي نداريم افزود: تمام اختلافات از اين مرحله به بعد است عدالت كه مفهوم آن روشن است يعني هر چيزي در جاي خود قرار گيرد اما جاي اشياء كجاست، جاي اشخاص كجاست، جاي اعمال و عقايد كجاست، جاي اخلاق و حقوق كجاست اين اول اختلاف است.
جوادي آملي ابراز داشت: آنكس كه مثلث جهان، بشر و پيوند جهان و بشر را آفريد حرف اول و آخر را ميزند اينكه زن نصف مرد است يا خير اين حرف را كسي كه زن و مرد را آفريده است ميزند.
وي ادامه داد: اگر ما دين را پذيرفتيم وحي و آفريدگارمان را پذيرفتيم اين مباني را بايد از آن منابع بگيريم پس چون منبع مشترك ميشود مبنا هم مشترك ميشود و وقتي مبنا مشترك شد مواد حقوقي هم مشترك ميشود آنگاه اين 7 ميليارد نفر را به خوبي ميتوان اداره كرد اما اگر دين پذيرفته نشد اعتقاد به خدا قبول نشد اين مباني را از فرهنگها، رسومات، آداب، عادات و سلايق گوناگون ميبينيم.
استاد حوزه علميه با بيان اينكه زورگويان و مستكبران مباني خود را از منابع خودپسند ميگيرند اظهار داشت: آنها مباني ميسازند كه با سليقهشان سازگار باشد و موادي را استخراج ميكنند كه با اين مباني هماهنگ باشد.
وي تصريح كرد: اگر روزي منفعت مادي به خطر بيفتد يا دستور ميدهد يا مشورت ميكند و يا ساكت ميماند دهان و چشم خود را ميبندد و قرآن را ميسوزاند و او همچنان ساكت است اگر روزي انجيل و تورات را بسوزاند او ساكت است چون منبعي ندارد.
جوادي آملي با بيان اينكه حقوق بشر حقوق علمي نيست بيان داشت: اگر بخواهيد اين حقوق را به يك فيلسوف ارائه كنيد او نميپذيرد. اگر آن را به يك نخبه درس خوانده هم ارائه كنيد باز هم نميپذيرد چون اين مباني بدون صاحب است بنابراين هيچ چارهاي نداريم جز آنكه خود و خداي خود را بشناسيم و بدانيم كه آفريدگار ما به ما دستور داده كه نه به كسي ستم بكن و نه ستم را بپذير.
وي با اشاره به آزادي اديان به عنوان اصل پذيرفته شده در اسلام گفت: ممكن است كسي دين تو را نپذيرد ولي او انسان است و حق انسانيت دارد همين دين فتوا داده است كه ستم حرام است حتي نسبت به مار و عقرب اگر مار و عقرب در صدد نيش زدن ما نبودند يا سگي در صدد گزيدن ما نبود ستم به آنها حرام است.
رئيس مؤسسه اسراء با اشاره به دستگيريها و كشتارهاي فراوان در كشورهاي همسايه از جمله افغانستان و پاكستان گفت: اگر شما كه امروز مهمان كشور ما هستيد خاورميانه را دور بزنيد هر روز آدمكشي ميبينيد، اين آمريكا از آنطرف آب چه ميكند، چرا بايد همسايگان شرقي و غربي ما همواره در وحشت به سر برده و شاهد ترور و كشتار باشند.
وي خطاب به اعضاي شوراي واتيكان اظهار داشت: توقع ما از شخصيتهاي علمي مسيحي بهويژه از پاپ اعظم اين است كه زبانش را باز كرده و اين ظلمها را تحريم كند اين آتشسوزيها و آتشبياريهاي خاورميانه را آرام كرده و قرآن را همانند تورات و انجيل مقدس بدارد و كار ننگين آتش سوزي قرآن را محكوم كند.
وي با اشاره به سفر 21 سال قبل خود به واتيكان و ملاقات با پاپ قبلي اظهار كرد: در اولين برخوردم با ايشان وصيتنامه سياسي - الهي امام خميني را به وي ارائه كردم هماكنون اگر خدمت پاپ فعلي رسيديد مراتب احترام ما را به ايشان ابلاغ كرده و توجه كنيد به آن وصيتنامه امام خميني كه من 21 سال قبل به ايشان داده بودم در آن وصيتنامه گوشهاي از اين معارف وجود دارد.
وي ادامه داد: اگرچه تحليل حقوقي اين مثل نيامده و تفكيك مباني از آن منابع تشريح نشده ولي عصاره اين مطالب در آن وصيتنامه ثبت شده است.
استاد حوزه در بخش ديگري از سخنان خود به پيوند علم و جامعه اشاره كرد و گفت: ما تا عالمانه سخن نگوييم به صورت مكتب در نميآيد و تا به صورت مكتب در نيايد به دانشگاه نميرود و وقتي دانشگاه نپذيرد جامعه هم نميپذيرد چون جامعه را علم اداره ميكند.
وي به آسيبشناسي جامعه پرداخت و افزود: آسيب جامعه بر اثر آن است كه گمان ميكنند علم غير از اين است و علم كاري به دين ندارد به طور مثال عنوان ميكنند كه زمينشناسي، نجوم، سپهرشناسي و ستارهشناسي ديني و غيرديني نداريم و مؤمن و ملحد هر دو ميتوانند رياضيدان باشند.
جوادي آملي تصريح كرد: اين مغالطه از اينجا پيدا شد كه دين را مثله و تكهتكه كردند، اعضا و جوارح دين را بريدند و آن را ناشناخته معرفي كردند.
وي با اشاره به همايش علم و دين در يكي از كشورهاي آسيايي به سخني از مسئول اصلي همايش اشاره كرد و گفت: اين شخص ابتدا بيان كرد كه آيا دوچرخه ديني و غيرديني داريم آيا دوچرخهسوار ديني و غير ديني داريم و از اين طريق خيال خام خود ميخواست ثابت كند كه هيچ رابطهاي بين علم و دين وجود ندارد.
رئيس مؤسسه اسراء خاطرنشان كرد: اين سخن بر اثر شبيخون، غارتكردن سرمايههاي علمي است و سر غارتگري آنها اين است كه صنعت مونتاژ طبيعت است و يك صنعتگر چيزي از خود ندارد و تنها گوشهاي از طبيعت را با گوشهاي ديگر منتج ميكند پس صنعت را بايد كنار گذاشت عمده طبيعت است.
وي خطاب به كسانيكه اين سخنان را بر زبان ميرانند بيان داشت: تمام اختلاف بين صاحبان دين و پرچمداران علم مادي اين است كه شما غارت كردهايد و حق را به گونهاي تكهتكه ساختهايد كه كساني آن را نميشناسد.
جوادي آملي با بيان اينكه در علم چيزي با عنوان طبيعيات و علوم طبيعي نداريم بيان كرد: هر چه در جهان هستي است خلقت است و مخلوقي مانند انسان با انديشيده و علم خود سرقتشناسي ميكند.
وي اظهار داشت: شما دانشمندان مسيحي واتيكان كه انجيل را تفسير ميكنيد آيا كار شما ديني است يا خير؟ اصلا چرا كار شما ديني است چون شما گفتار خدا را شرح ميكنيد و ميگوييد كه خدا چنين گفت و چنان گفت اما آن دانشمند زمينشناس ميگويد خدا چنان كرد.
وي اظهار كرد: ما دانشگاهي غير از ديني نداريم دانشي غير از ديني هم نداريم اين غارتگران همانطور كه فلسطين و غزه را غارت كردند همه نظام طبيعت را غارت كردند امروز لاشهاي را به دانشگاهها دادهاند كه ديني نيست.
استاد حوزه ادامه داد: اگر بخواهيم علم راستين داشته باشيم چه اينكه داريم غير از ديني نخواهد بود اگر اين مكتب به دانشگاههاي ما راه يابد دانش ديني ميشود وقتي دانش ديني شد دانشگاه اسلامي ميشود و وقتي دانشگاه اسلامي شد جامعه ديني ميشود.
وي ادامه داد: اخلاق براي زندگي به تنهايي كافي نيست اخلاق براي اين است كه ما بفهميم در يك مصاف سنگين ما هستيم و مرگ و آنچه مشكل جامعه كنوني است اين است كه فكر ميكنند در مصاف انسان و مرگ، مرگ پيروز است و انسان ميميرد و ميپوسد.
جوادي آملي ابراز داشت: اما دين مطلب تازهاي دارد و آن اينكه انشان در مصاف با مرگ پيروز است و مرگ را ميميراند و خود ميماند.
استاد حوزه علميه خاطرنشان كرد: مرگ ميميرد و ما ابدي خواهيم بود و بنابراين براي ابديت فكر ابدي و كار ابدي لازم است و تا وقتي اين مسئله علمي نشد، با موعظه اخلاقي عوامانه است.
وي با بيان اينكه فلسفه اسلامي ميخواهد، تجرد روح ميخواهد و ابدي اسلام ميخواهد اگر موجودي ابدي است ما هرگز از بين نخواهيم رفت و هستيم و تا زماني كه هستيم نيازمند خوراك و پوشاك و مسكن خواهيم بود.
جوادي آملي با بيان اينكه روح نيز نيازهاي خاص خود را دارد، تاكيد كرد: ما در دنيا نيازهاي خود را با ضوابط و يا روابط از بين ميبريم. يعني اگر به خوراك و پوشاك و مانند آن نيازمنديم و يا با ضابطه خريد و فروش نياز را برطرف ميكنيم و يا با رابطه خانوادگي و قومي و حزبي رفع ميكنيم.
وي بيان داشت: خاصيت دنيا اين است اما وقتي مرديم نه ضابطهاي در كار است و نه رابطه چون زنده هستيم بايد رهتوشه تهيه كنيم كه ابديت را با آن تامين سازيم.
جوادي آملي با بيان اينكه اين سخن همه انبياء ديني است، ابراز اميدواري كرد كه حاضران با دست پر از جمهوري اسلامي ايران به غرب، ايتاليا و واتيكان بازگشته و پيام احترام علماي قم را به پاپ برسانند.
|