معنای "واجب شدن" بهشت در روایات از لسان رهبر انقلاب
تاریخ: ۱۷ آبان ۱۳۸۹
اینکه حالا درباره مسلمانهای پاکستان انسان احساس میکند مسأله خیلی عظیم است از این جهت است. قضیه فلسطین هم از این قبیل است. قضیه عراق و افغانستان هم بدین نحو است. همه مسلمانها تکلیف دارند و ثواب و اجر هم میبرند.
به گزارش شبکه ایران، رهبر معظم انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه روز دوشنبه؛ 17 آبان به بیان حدیثی از پیامبر اکرم(ص) پرداختند که بنا به فرموده ایشان با توجه به این حدیث اهمیت قضایای پاکستان و فلسطین بیش از پیش روشن میشود.
متن حدیث به همراه بخشی از توضیحات ایشان بدین شرح است:
فیالکافی عنالنبی(ص):
«من ردّ عن قوم من مسلمین عادیه، ماء أو نارا، وجبت له الجنه»
"هرکس یک پدیده متجاوز و متعدی را از میان مسلمانان دفع کند، آب(سیل) باشد یا آتش(آتشسوزی)، بهشت بر او واجب میشود."
ظاهر عبارت "عادیه" اینطور میسازد که هم شامل پدیدههای طبیعی باشد و هم انسانی. اما در روایت بعد از "عادیه" سیل و آتش را ذکر میکند، کأنه دفع دشمن انسانی به قدری واضح است که ذکر نشده است.
البته وجوب بهشت که در روایت آمده از باب ذکر مقتضی است لذا این طور تصور نشود که پس حالا بهشت بر او واجب شده و هر کاری خواست میتواند انجام دهد؛ نه. بلکه هرچند بهشت واجب شده اما سایر اعمال نیز محاسبه خواهند شد و این مقتضی "وجوب بهشت" در صورتی به انجام میرسد که (سایر اعمال) مانعی ایجاد نکرده باشد.
اینکه حالا درباره مسلمانهای پاکستان انسان احساس میکند مسأله خیلی عظیم است از این جهت است.
قضیه فلسطین هم از این قبیل است. قضیه عراق و افغانستان هم بدین نحو است. همه مسلمانها تکلیف دارند و ثواب و اجر هم میبرند.
|