رکورد جدید لابیگری فیسبوک با سیاسیون آمریکا + آمار
فیسبوک در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، بالغ بر یک میلیون دلار صرف لابیگری با قانونگذاران آمریکایی و اهالی کاخ سفید کرده؛ این یکی از راههایی است که این کمپانی برای حفاظت از منافع خود در پیش گرفته است.
به گزارش گرداب به نقل از سینت، شبکه اجتماعی "فیسبوک" در سه ماهه دوم سال جاری میلادی، بالغ بر 960 هزار دلار صرف لابیگری کرده؛ این مبلغ برای نخستین بار در یک دوره سه ماهه به هفت رقمیشدن بسیار نزدیک شده است.
بنا بر این گزارش، فیسبوک بار دیگر بودجه تخصیصی خود برای جلب نظر سیاستمداران را به میزان قابل توجهی افزایش داده، این افزایش چشمگیر در سه ماهه دوم سال جاری، دورهای که طی آن سهام فیسبوک در بازار بورس عرضه و این کمپانی سهامی عام شد، به وقوع پیوسته است.
این رقم نسبت به سه ماهه نخست سال 2011 (230 هزار دلار)، دقیقا 200 درصد افزایش یافته است. فیسبوک در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی 650 هزار دلار را در این زمینه صرف کرده بود که رقم مربوط به سه ماهه دوم سال جاری، دارای رشدی 47 درصدی نسبت به این رقم است.
فیسبوک تخصیص بودجه در زمینه لابیگری را از سال 2009 آغاز کرده، اما طی یک سال گذشته این روند به شدت تشدید شده است. در حقیقت سال 2011 نخستین سالی بود که فیسبوک بیش از یک میلیون دلار از بودجه خود را در این زمینه صرف کرد. این درحالی است که این کمپانی طی تنها سه ماه گذشته همین رقم، یعنی حدود یک میلیون دلار را صرف لابیگری کرده است.
نکته جالب توجه دیگر آن است که فیسبوک هم اکنون و با گذشت 6 ماه از آغاز سال، رکورد مجموع مخارج خود طی سال 2011 را که 1.35 میلیون دلار بوده، شکسته است. این رقم هم اکنون بالغ بر 1.61 میلیون دلار است.
Report ID
|
Quarter
|
Expenditure
|
Report Date
|
300376569
|
Q2 2009
|
$48,137
|
04/20/2011
|
300215009
|
Q3 2009
|
$121,624
|
10/20/2009
|
300240502
|
Q4 2009
|
$38,117
|
01/20/2010
|
300258489
|
Q1 2010
|
$41,390
|
04/15/2010
|
300289448
|
Q2 2010
|
$60,000
|
07/16/2010
|
300326308
|
Q3 2010
|
$120,000
|
10/20/2010
|
300351816
|
Q4 2010
|
$130,000
|
01/20/2011
|
300379977
|
Q1 2011
|
$230,000
|
04/20/2011
|
300405097
|
Q2 2011
|
$320,000
|
07/20/2011
|
300428540
|
Q3 2011
|
$440,000
|
10/20/2011
|
300452591
|
Q4 2011
|
$360,000
|
01/20/2012
|
300474463
|
Q1 2012
|
$650,000
|
04/20/2012
|
300498441
|
Q2 2012
|
$960,000
|
07/20/2012
|
بررسی این که این مبالغ هنگفت دقیقا در چه مواردی هزینه شده است، نکات دیگری را در این زمینه آشکار میکند. بنا بر گزارش های موجود، این مبالغ صرف لابیگری فیسبوک با قانونگذاران در زمینههای امنیت سایبر، تبلیغات، استخدام، حق انحصاری اختراع، حریم خصوصی، مالیات و مسائل مربوط به عرضه سهام این کمپانی در بورس شده است.
کارشناسان دلائل زیادی را در زمینه افزایش بودجه لابیگری فیسبوک مطرح میکنند که بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور و لوایح مختلف مربوط به اینترنت که هر از چند گاهی راهی کنگره میشوند، از آن جمله است.
همچنین، فیسبوک نیز مانند دیگر کمپانیهای بزرگ فعال در این عرصه، به تحکیم و تعمیق دوستی خود با کاخ سفید میپردازد، زیرا لیستی از اهدافی دارد که در راستای تحقق آنها، به کمک کاخ سفید نیاز دارد. همکاری با دولت یکی از راههایی است که فیسبوک برای دفاع از منافع خود در پیش گرفته است.
|