وزير علوم:با اختلاط دانشجويان به سبك غربي مخالفيم
تاریخ: ۱۴ آبان ۱۳۸۹
دانشجو با تاكيد بر اينكه با اختلاط دانشجويان به سبك غربي مخالفيم، گفت: هرگز به دنبال تفكيك جنسيتي در دانشگاهها نبوده و نيستيم.
به گزارش فارس، كامران دانشجو وزير علوم، تحقيقات و فناوري در سومين سفر استاني هيئت دولت به خراسان شمالي با حضور در جمع اساتيد و اعضاي هيئت علمي دانشگاههاي اين استان، ضمن آشنايي با مسائل و درخواستهاي آنان به تمامي سوالات مطرح شده پاسخ داد و همچنين راهنماييهاي لازم در زمينههاي مختلف آموزش عالي را ارائه كرد.
دانشجو در اين نشست با اشاره به تازه تأسيس بودن دانشگاه بجنورد اظهار داشت: اين دانشگاه 5 سال است كه تأسيس شده و در اين مدت امور انجام شده چه از لحاظ عمراني و چه علمي آموزشي در خور توجه بوده و اين همه با همت شما اعضاي هيئت علمي انجام گرفته است.
وي با بيان اينكه براي موفقيت در هر كاري بايد هم وضعيت موجود را شناخت و هم حالت آرماني را در نظر گرفت، افزود: توسعه دانشگاه بجنورد در اين مدت با شتاب خوبي صورت گرفته ولي نبايد به اين وضعيت عادت كنيد بلكه با نگرش و برنامهريزيهاي بلندمدت بايد به طرف وضعيت آرماني قدم برداريم.
* در طرح "تقويت "، اساتيد پيماني هم از بورس تحصيلي دكترا استفاده ميكنند
وزير علوم در پاسخ به سوال يكي از اعضاي هيئت علمي در خصوص اجراي طرح تقويت در دانشگاهها گفت: ما سعي كردهايم طرح تقويت را كه تبديل وضعيت اعضاي هيات علمي نيز از موارد آن است، تسهيل كنيم و در اين راستا حتي اساتيد پيماني هم ميتوانند از بورس تحصيلي دكترا استفاده كنند.
دانشجو همچنين با بيان اينكه از اين پس دانشگاهها ميتوانند از نيروهايي با مدرك كارشناسي ارشد نيز جهت تدريس به عنوان مربي استفاده كنند، اضافه كرد: با توجه به داشتن ظرفيت مازاد در دانشگاههاي كشور همه كساني كه در مقطع كارداني و كارشناسي در خارج از كشور تحصيل ميكنند، ميتوانند با رعايت سطح دانشگاهي در مراكز آموزش عالي داخل كشور به ادامه تحصيل بپردازند.
* نسبت دانشجويان مقاطع تكميلي خارج به داخل كشور حدود 1 به 30 است
وي در ادامه خاطرنشان كرد: هم اكنون 360 هزار نفر دانشجو در مقطع تحصيلات تكميلي در داخل كشور تحصيل ميكنند كه نسبت آن در مقايسه با دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل اين مقطع در خارج از كشور (10هزار نفر) در حدود 1 به 30 است كه اميدواريم با افزايش ظرفيت مقطع ارشد و دكتراي داخل بتوانيم در 2 سال آينده شرايطي را فراهم كنيم كه همه دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در اين مقاطع هم بتوانند در داخل كشور ادامه تحصيل دهند.
وزير علوم با بيان اينكه تحصيل در خارج از كشور را منفي نميدانم، اظهار داشت: اعطاي بورس تحصيلي به دانشجويان براي تحصيل در خارج از كشور زمينه آشنايي آنان با آخرين يافتههاي علمي در جهان را فراهم ميكند و اين امر موجب افزايش توانايي آنان و خدمت بهتر به مردم در بازگشت به كشور ميشود.
دانشجو طرح موضوع "فرار مغزها " را نوعي توهين به متخصصان و انديشمندان داخل كشور دانست و گفت: متخصصان و انديشمندان داخل كشور در چند سال اخير تحولات عظيمي در زمينههاي مختلف علمي در كشور بوجود آوردهاند و از لحاظ آماري هم از تعداد 12500 نفر بورسيهاي كه از اول انقلاب تاكنون به خارج از كشور اعزام شدهاند فقط 400 نفر بازنگشتهانديعني نسبت 1 به 36 كه اين هم فرار مغزها محسوب نميشود.
* آئيننامه انتقال دانشجويان از خارج به داخل كشور هفته آينده ابلاغ ميشود
وي در خصوص اصلاح آئيننامه انتقال دانشجويان از خارج به داخل كشور تصريح كرد: در اين خصوص كار كارشناسي زيادي صورت گرفته و سعي كردهايم تسهيلات خاصي در اين زمينه ارائه شود و انشاالله اين آئيننامه هفته آينده ابلاغ خواهد شد.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به چاپ اطلس آموزش عالي استاني و مشخص بودن اوضاع آموزش عالي در هر استان اظهار داشت: با جمعآوري همهجانبه مشخصات آموزش عالي هر استان از اين پس گسترش آموزش عالي در هر منطقه بر اساس آمايش سرزمين و استعدادها و نيازهاي مناطق مختلف كشور صورت ميگيرد.
دانشجو در پاسخ به سوالي درباره وضعيت دانشگاه پيامنور نيز اظهار داشت: توسعه كمي دانشگاه پيامنور فعلاً متوقف شده و اكنون بايد به كيفيت آن رسيدگي شود و در همين راستا سال گذشته 1600 نفر عضو هيات علمي براي دانشگاه پيامنور جذب كرديم.
وي در خصوص ارتباط بيشتر صنعت و دانشگاه و انجام خواسته مقام معظم رهبري مبني بر اينكه "هر دانشگاه بايد يك پژوهشگاه داشته باشد " خاطرنشان كرد: اين مسئله در برنامه پنجم توسعه ديده شده ولي در حالت كلي هر دانشگاهي با كار خود بايد خودش را به اثبات برساند و با نوع عمل خود بتواند به عنوان يك اتاق فكر در سطح استان تبديل شود، بطور مثال اگر چند نفر عضو هيات علمي با انجام چند كار پژوهشي توانستند در حل مشكلات منطقه خودشان موثر واقع شوند، مطمئن باشيد در اين شرايط خود صنعت به سراغ دانشگاهيان خواهد آمد.
وزير علوم در بخش ديگري از سخنان خود همه دانشگاهيان كشور را دينمدار و ولايتمدار توصيف كرد و گفت: مشكل اساسي ما در دانشگاهها، مناسبات درون دانشگاهي است كه از دانشگاههاي غربي الگوبرداري شده است و اين قضيه بايد به صورت ريشهاي حل و فصل شود.
* دنبال تفكيك جنسيتي در دانشگاهها نبوده و نيستيم؛ با اختلاط به سبك غربي مخالفيم
دانشجو افزود: ما هيچگاه بدنبال تفكيك جنسيتي در دانشگاهها نبوده و نيستيم و حتي از مشاركت تمام دانشجويان در امور علمي و فرهنگي استقبال ميكنيم ولي با اختلاط دانشجويان آن هم به سبك غربي مخالفت ميكنيم .
وي همچنين در خصوص اهميت علوم انساني اظهار داشت: علوم انساني تفكرساز و جهتدهنده بوده و هدف و مسير را در جامعه مشخص ميكند و پيشبرد دانشگاهها به سمت الگوي اسلامي-ايراني از رهگذر اصلاح علوم انساني امكانپذير است تا ما بتوانيم بر اساس شاخصهاي خودمان و همكاري اعضاي هيئت علمي اين الگو را به عنوان الگوي برتر به جهان معرفي كنيم.
وزير علوم با بيان اينكه ما با ترجمه متون علوم انساني مخالف نيستيم، اضافه كرد: به دنبال ايجاد يك جريان فكري جديد بر اساس ارزشهاي ديني هستيم ما در كنار آرا و انديشههاي متفاوت، نظريات اسلامي را هم در متون درسي علوم انساني بگنجانيم.
دانشجو در بخش پاياني سخنان خود برگزاري كرسيهاي آزادانديشي در دانشگاهها را اقدامي مثبت در جهت ارائه انديشههاي مختلف در فضايي منطقي و سالم عنوان كرد و گفت : هر انديشه و نظري ميتواند در قالب كرسيهاي آزادانديشي در دانشگاهها مطرح شود و تكصدايي در دانشگاهها معنايي ندارد زيرا دانشگاه محلي براي ارائه آرا و نظريات و انتخاب بهترينهاست.
بر اساس اين گزارش، همچنين در اين نشست نمايندگان اعضاي هيات علمي دانشگاه هاي خراسان شمالي مسائل، درخواستها و ديدگاههاي خود از قبيل تبديل وضعيت اعضاي هيئت علمي، پرداخت وام مسكن، اجراي طرح تقويت دانشگاهها، اختصاص سهميه براي جذب هيئت علمي و تقويت ارتباط صنعت با دانشگاه را مطرح كردند.
|