آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم

عرفان موسوم به «حلقه» يك انديشه يهودي است




تاریخ: ۹ آبان ۱۳۸۹

يك كارشناس اديان و عرفان گفت: در داخل كشور پيروان عرفان حلقه (كيهاني) عرفان خودشان را شيعي مي‌دانند در حالي كه عرفان حلقه در تقابل انديشه شيعي قرار دارد و يك انديشه يهودي است.

«حجت‌الاسلام حميدرضا مظاهري‌سيف» كارشناس و محقق اديان و عرفان در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه عرفان‌هاي نوظهور به انديشه مهدويت شيعي نزديك نيستند، گفت: انديشه عرفان‌هاي نوظهور پيرامون بحث آخرالزمان در مقابل انديشه مهدويت شيعي قرار دارند.

وي افزود: رفتار عرفان‌هاي نوظهور درباره آخرالزمان دو دسته ‌است يا كسي را به عنوان منجي معرفي كرده‌اند؛ مثل جرياني كه در چين است و شخصي به نام «لي هونگ جي» خود را منجي آخرالزمان معرفي كرده و يا جريان‌هاي مشابهي كه در كشورهاي گوناگون وجود دارد، و برخي از اين عرفان‌ها هم يك زمان خاص و معين را به عنوان پايان دنيا اعلام مي‌كنند كه هيچ‌كدام با تفكر شيعي سازگار نيست.

وي با اشاره به فعاليت برخي گروه‌هاي عرفاني در داخل كشور كه خود را پيروان شيعه مي‌نامند، اظهار كرد: در داخل كشور پيروان عرفان حلقه (كيهاني) عرفان خودشان را شيعي مي‌دانند، در حالي كه عرفان حلقه در تقابل انديشه شيعي قرار دارد و يك انديشه يهودي است.

مظاهري تصريح كرد: مدتي است كه يهوديان اقدام كرده‌اند تا تفكر كاباليستي خودشان را براي فرهنگ‌هاي مختلف عمومي كنند. يعني عرفان خود را در فضاي مسيحيت با انجيل عرضه مي‌كنند، در فضاي اديان شرقي با آموزه‌هاي خود آنها، عرفان خود را سازگار مي‌كنند و ارائه مي‌دهند، در فضاي تفكر اسلامي هم سعي مي‌كنند از قرآن استفاده كنند و مطالب خودشان را مستند كنند. آنها در مجموع از چند آيه قران كه سروتهش را زده‌اند و در بسياري از موارد از معناي اصلي خالي كرده‌اند، استفاده مي‌كنند.

وي مي‌افزايد: آنها با تأويل‌هاي بي‌ربطي كه براي برخي آيات قرار مي‌دهند، براي بيان عقايد خود استفاده مي‌كنند؛ ولي چارچوب اصلي آنها ربطي به تفكر شيعي ندارد؛ بلكه اگر بخواهيم اسلام را از زاويه ديد تشيع مد نظر قرار دهيم، عرفان حلقه ضد تشيع است.

مظاهري براي اثبات سخنان خود گفت: عرفان حلقه معتقد است كه هيچ كدام از اهل بيت و هيچ شخصي نبايد در كار باشند جز مسترهايي كه خودشان دارند و هر كس از طريق مسترهايشان به شعور كيهاني متصل شود.
وي ادامه داد: آنها از آيه «واعتصموا بحبل‌الله جميعاً» اين تأويل را ارائه مي‌دهند كه مستر، شعور كيهاني و كسي كه مي‌خواهد عضو فرقه شود و خدا معناي «جميعا» در اين آيه هستند.

نويسنده كتاب «سياست در دامان عرفان» در پايان سخنان خود به مقايسه انديشه شيعي و عقايد عرفان حلقه پرداخت و اظهار كرد: آنچه توسط پيروان و مسترهاي عرفان حلقه بيان مي‌شود، ربطي به تعاليم اهل بيت ندارد. از ديدگاه تشيع، ‌اهل بيت حبل‌الله هستند نه شعور كيهاني و مسترهاي عرفان حلقه. بنابراين كاملاً ضد شيعه هستند و از ديدگاه كلي اگر ناظر به هيچ‌كدام از مذاهب اسلامي نباشيم، سعي مي‌كنند با استفاده از آيات قرآن خودشان را رنگ اسلامي بزنند و اما ساختار اصلي مبتني بر تعاليم كابالا يا همان عرفان يهود دارند.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.