جايگاه علم در تقويت ساخت دروني کشور
سرویس سیاسی مفیدنیوز:: مسألهي توليد علم بومي و نقشي که اين مهم ميتواند در تقويت ساخت دروني کشور داشته باشد، از اين واقعيت ناشي ميشود که پيشرفت علمي در کارآمدسازي و توانمندسازي ساير بخشهاي جامعه نقش بسزايي دارد و ضمن اينکه براي کشور توليد اقتدار ميکند، در توانمندسازي نظام اسلامي با استکبار جهاني ميتواند موثر باشد.
تاریخ: ۸ آبان ۱۳۹۲
در شرايطي رويارويي جبهه استکبار با جبهه انقلاب اسلامي رنگ و بوي جديتري به خود گرفته است که مقام معظم رهبري از آن به پيچ تاريخي يا حساسترين مرحله تاريخ تعبير کردند. در اين بين توجه و تکيه به استعدادها و ظرفيتهاي بومي، بيش از پيش، ضروري به نظر ميرسد. از اين رو، در اين شرايط معظمله به منظور متوقف نشدن سرعت پيشرفت کشور و همچنين براي عبور موفق از اين شرايط حساس، بر «تقويت و استحکام ساخت دروني کشور»، تأکيد دارند. ايشان در اينباره ميفرمايند:
«در پيشرفت به سمت هدفهاي آرماني، بايد ساخت دروني قدرت را استحکام بخشيد؛ اساس کار اين است. ما اگر مي خواهيم اين راه را ادامه دهيم... و در مقابل اين معارضه ها ايستادگي کنيم و صبر و توکل را به کار بگيريم، بايد ساخت قدرت ملي را در درون کشور تقويت کنيم و استحکام ببخشيم».[2] ايشان، عناصر اين استحکام را دو دسته عناصر ميدانند؛ عناصر هميشگي و عناصر فصلي. از جمله عناصر هميشگي بايستي به عزم راسخ مسئولان و مردم براي حل معضلات کشور اشاره کرد و عناصر فصلي يعني آنچه که در حال حاضر براي کشور در اولويت قرار دارند، عبارتند از علم و اقتصاد.[3] بنابراين پرداختن به مسأله علم از ديدگاه معظم له، به عنوان يکي از مهمترين اولويتها و ضرورتهاي نظام اسلامي، ضروري به نظر ميرسد.
علم؛ بنيان اقتدار
در سپهر ديدگاههاي مقام معظم رهبري درباره مسائل گوناگون کشور، توجه به علم و ضرورت پيشرفت و رشد علمي کشور، به عنوان نقطه کانوني، به نحو بارزي خودنمايي ميکند. از ديدگاه ايشان، علم عامل قدرت است؛ علم، در کنار و همراه با ايمان، دو مؤلفهي اصلي ايجاد قدرت ملي مي باشند. علم کليد اصلي تمدن سازي و رسيدن به نقطه ي مطلوب و همچنين لازمه ي پيشرفت همه جانبه کشور است؛ به طوري که از ديدگاه ايشان، عقب ماندگي علمي، ريشه عقب ماندگي در ساير زمينهها محسوب ميشود.
ايشان همچنين معتقد است که عامل عقب ماندگي کشور در دورههاي پيشين، بيتوجهي به علم و مسايل علمي بوده است. از نظر ايشان هيچ کشوري نميتواند به آرزوهاي ملي خود دست يابد، مگر اينکه در مسابقهي علمي بتواند جايگاهي پيدا کند. بنابراين ايشان اعتقاد دارند که پيشرفت و رشد علمي در رأس همه کارهاي اساسي براي پيشرفت کشور است.
معظم له در تبيين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، عرصهي علم را به عنوان يکي از عرصههاي پيش روي نظام اسلامي حايز اهميت دانسته وآن را يکي از پايه هاي اصلي پيشرفت در دههي عدالت و پيشرفت دانسته و اساسا معتقدند که نامگذاري اين دهه به دههي عدالت و پيشرفت به پشتوانهي همين پيشرفتهاي علمي بوده است.
خلاصه اينکه از ديدگاه مقام معظم رهبري، جايگاه علم در تقويت و استحکام ساخت دروني کشور از آنجاست که علم به عنوان مقولهاي بنيادين ميتواند نقش قوامبخشي براي ساير بخشهاي جامعه داشته باشد. به عبارت ديگر، زمينه ساز پيشرفت همراه با عدالت و معنويت باشد و نظام اسلامي را در تحقق اهداف متعالي خود ياري سازد. بنابراين ايشان خواهان آن نوع پيشرفت علمي هستند که مطابق با بنيان هاي جامعه ي خودي و هويت اسلامي- ايراني مردم اين سرزمين باشد. به عبارتي، تکامل مورد نظر ايشان آنست که نه تنها مبتني بر فرهنگ و هويت بومي باشد بلکه، زمينه ساز تقويت آنها نيز باشد. معظم له در اين باره فرمودند: «اساس تحول بايد بر ملاحظه عناصر اصلي هويت قرار داده شود، که آرمانهاي اساسي و اصولي مهمترين آنهاست. ...»
ايشان حفظ هويت ملي را اساس هر پيشرفتي دانسته و ميفرمايند: «...اگر يک کشوري همهي اينها را داشت، اما از لحاظ ملي، يک کشور بي هويتي بود، فرهنگش وابسته به ديگري بود، از گذشته و تاريخ خود هيچ بهرهاي نداشت و نبرده بود، يا اگر گذشتهاي داشت، آن را از چشمش دور نگه داشتند يا آن را در نظرش تحقير کردند، اين کشور مطلقا پيشرفت نخواهد کرد...» [4]
ايشان پيشرفتهاي صورتگرفته در کشور را حاصل حرکت در راستاي هويت ملي و اسلامي خودمان دانسته و تاکيد دارند که پيشرفت مطلوب کشور در شرايط کنوني بايستي با در نظر گرفتن معيارهاي ويژهي جمهوري اسلامي و حرف نو اسلام در زمينه هاي اخلاق، معرفت الهي و... باشد.
باورهاي لازم براي دستيابي به پيشرفت اسلامي- ايراني
بنا برآنچه گفته شد، پيشرفت علمي مورد نظر مقام معظم رهبري، پيشرفتي است بر مبناي هويت بومي که ميتوان آنرا مدل پبشرفت علمي اسلامي- ايراني ناميد. مهمترين راههاي تحقيق چنين پيشرفتي از ديدگاه ايشان عبارتند از:
1- باور به قابليت عملي بودن پيشرفت علمي: مقام معظم رهبري با اشاره به وجود پتانسيلهاي فراوان انساني و طبيعي در کشور، پيشرفت علمي را امري ممکن ميدانند که تنها در سايهي باور به عملي بودن آن محقق ميشود ايشان در اين زمينه ميفرمايند:«...اولا بايد باور کنيم که اين ميشود. اگر شما که استاديد، آن آقا که دانشجوست و آن شخص سومي که مدير و در رأس تشکيلات است، باور نداشته باشد که اين کار عملي است، بدانيد قطعا نخواهيم رسيد، بايد باور کنيم.» [5]
2- تبديل علمگرايي و علممحوري به گفتمان مسلط جامعه: معظم له به ترويج روحيهي علمگرايي و توجه به علم در تمام ارکان جامعه، در بين دستگاههاي مسئول، قانونگذاران، دانشگاهها و ... تأکيد ويژه دارند و بارها ضرورت تلاش و سخت کوشي همگاني براي پيشرفت علمي کشور را گوشزد کردهاند. در اين زمينه ايشان اعتقاد دارند که توجه به علم بايستي به خواسته و مطالبهي عمومي تبديل شود، بهگونهاي که جو کلي جامعه خواهان و زمينه ساز پيشرفت علمي باشد.
3- آشنايي با ميراث علمي کشور: با عنايت به اينکه با مفاخر علمي خود آشنايي چنداني نداريم و اينکه آشنايي با آنان حس اعتماد به نفس و غرور ملي را در ما زنده ميکند، مقام معظم رهبري تاکيد دارند که در کنار کارهاي متعددي که در دانشگاه صورت ميگيرد، ضروري است تا اهل علم و دانشجويان با ميراث گذشته علمي اين مرز و بوم آشنايي داشته باشند[6]
4- کشف و استفاده از راههاي ميانبر در پيشرفت علمي: با توجه به بالا بودن سرعت پيشرفت علمي دنيا از يک سو و از سوي ديگر عقب ماندگي کنوني ما در اين زمينه، پيگيري راههايي که توسط ديگران پيموده شدهاند نميتواند ما را درعرصهي رقابت علمي بينالمللي قرار دهد. از اين رو و باتوجه به اين وضعيت مقام معظم رهبري به استفاده از راه هاي ميانبر در مباحث علمي تاکيد دارند. ايشان در اين باره ميفرمايند: «ما از لحاظ علمي از دنيا عقبيم؛ آيا راهي براي اين که اين فاصله را بپيماييم وجود ندارد؟ اعتقاد راسخ بنده اين است که چرا ما ميتوانيم از راه هاي ميانبر استفاده کنيم....»[7]
5- علم آموزي از دنيا در عين اتکا به نيروهاي خودي: رويکرد گزينشي به دستاوردهاي علمي تمدن غرب و در عين حال تکيه اصلي به ظرفيتهاي بومي از ديگر مولفههاي مسألهي توجه به علم و پيشرفت علمي در انديشه مقام معظم رهبري ميباشد. ايشان در اين زمينه ميفرمايند: «ما بايد از همه، معلومات بياموزيم، منتها علم را بياموزيم. علم را از آنها بگيريم، نه فساد اخلاق را ...، ما گردنمان زير بار منت هيچ کس در دنيا خم نيست. البته از تجهيزات مدرن جهاني استفاده کردهايم، اما با عزت. باز هم استفاده خواهيم کرد، اما با عزت. درعين حال بيشترين اميد، اعتماد و تکيه بر نيروهاي ذاتي و دروني ايران اسلامي عزيز است.»[8]
6- نهضت نرم افزاري و توليد علم: پيگيري و توجه به موارد فوق همگي زمينههايي هستند براي توليد علم. به عبارتي ميتوان گفت که توجه به موارد مذکور زماني مفيد بوده است که از آنها بتوان به مرحلهي توليد علم رسيد، زيرا در اين مرحله است که علم ميتواند قدرتآفرين و تحولآفرين باشد. مقام معظم رهبري تاکيد دارند که پيشرفت علمي بايستي با خودباوري، اميد به موفقيت و حرکت جهادگونه همراه باشد. زيرا فرض اساسي در اين زمينه عبارتست از اينکه پيشرفت علمي، بايستي با نگاه بومي و با تکيه بر فرهنگ خودي و همچنين ناظر به نيازهاي کشور باشد. از اين رو در مسألهي علم، بستن واگن خودمان به لوکوتيو غرب، کار اشتباهي است و از سرعت پيشرفت علمي کشور ميکاهد. بنابراين،نيازمنديم که خودمان به توليد علم توجه جدي داشته باشيم. معظم له در جاي ديگر، پيشرفت در عين وابستگي به ديگران را اساسا پيشرفت نميدانند و ميفرمايند: «اگر شما دائما ريزهخواران علم ديگر باشيد، اين پیشرفت نيست.»[9] ايشان شکستن جزميتهاي علمي و ايجاد نوآوري علمي، که لازمهي آن داشتن قدرت علمي و جرأت علمي است، را در اين زمينه حائز اهميت دانسته و ميفرمايند: «نوآوري و ابتکار، شجاعت علمي، اعتماد به نفس شخصي و ملي و کار متراکم و انبوه، علاج کار پيشرفت علمي ماست. مخاطب اين هم اساتيد دانشگاهند.»[10]
***
خلاصه اينکه تأکيد مقام معظم رهبري به مسألهي توليد علم بومي و نقشي که اين مهم ميتواند در تقويت ساخت دروني کشور داشته باشد، از اين واقعيت ناشي ميشود که پيشرفت علمي در کارآمدسازي و توانمندسازي ساير بخشهاي جامعه نقش بسزايي دارد و ضمن اينکه براي کشور توليد اقتدار ميکند، در توانمندسازي نظام اسلامي با استکبار جهاني ميتواند موثر باشد. همچنين ميتواند چشم انداز آيندهي جامعه را براي تحقق اهداف متعالي آن روشنتر سازد. حاصل اينکه، علم و پيشرفت علمي از ديدگاه معظم له يکي از پايههاي اصلي تقويت ساخت دروني کشور ميباشد که در تقويت ساير حوزههاي جامعه هم تأثير بسزا دارد.
[1] .بخش عمده مطالب این قسمت از دو کتاب ذیل گرفته شده است:
الف) نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (ره)، منشور حرکت؛ رسالت اساتید و روسای دانشگاه ها از منظر مقام معظم رهبری، ( تهران : دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، 1390)
ب) موسسهی فرهنگی حدیث لوح و قلم ، روشنای علم، چاپ دوم ، ( تهران : انتشارات انقلاب اسلامی، 1390)
[2] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان نظام 30/04/ 1392
[3] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیأت دولت 06/06/ 1392
[4] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید ودانشجویان دانشگاههای استان سمنان، 18/08/1385
[5] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و اعضای هییت علمی دانشگاهها ،13/07/1385
[6] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با روسای دانشگاه ها ، موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی، 23/05/1385
[7] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه های سراسر کشور، 22/08/1381
[8] . بیانات مقام معظم رهبری در جمع پرسنل پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان ،18/07/1371
[9] . بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید ودانشجویان کردستان ، 27/02/1388
[10]. بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هییت علمی دانشگاه ها ،13/07/1385
منبع: بصیرت
|