به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احمدرضا درویش بعدازظهر دیروز در نشست هماندیشی که با حضور عوامل فیلم و رئیس حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امید داریم که سازندگان فیلم بتوانند با همفکری سایر دستگاهها، سینمای ایران را به بالندگی بهتر برسانند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه از یکهزار و 200 شهر در ایران تنها 64 شهر آن صاحب سینما هستند، افزود: ملتی که نتواند از آثار داخلی سینماها استفاده کند، چگونه میتواند زبان فرهنگ خود را به خارج از ایران انتقال دهد.
کارگردان فیلم رستاخیز بیان کرد: امروز من به نمایندگی از جمع زیادی از هنرمندان سینمای ایران اینجا هستم و یکی از دغدغههای من این است که مجبورم سخنگو باشم در حالی که سخن گفتن خیلی خوشایند نیست و باید از تلاشی سخن بگویم که بهره اصلی را خودم بردم و بر همین اساس، توضیح دادن در این رابطه آسان نیست.
وی با اشاره به اینکه در فیلم رستاخیز چند نفر از بازیگران کشورهای عربی نیز ایفای نقش کردهاند افزود: این توفیق را داشتیم که در فیلم رستاخیز در خدمت 7 نفر از بازیگران عرب باشیم.
درویش در ادامه اظهاراتش به حادثه بمبگذاری در یکی از مساجد در کویت اشاره کرد و گفت: این اولین باری نیست که آتش خشونت گریبانگیر هنرمندان میشود و نباید فراموش کرد که در انفجار اردن، یکی از بهترین فیلمسازان جهان اسلام به شهادت رسید.
وی ادامه داد: ما در دورانی زندگی میکنیم که بشر در مریخ به دنبال آب و موجود زنده است اما متاسفانه بر روی زمین برخی جگر بشر را میبلعند و مردم و هنرمندان در صف نماز جماعت، سلاخی میشوند.
کارگردان فیلم رستاخیز تاکید کرد: در طول 11 سال گذشته، جمع زیادی از هنرمندان سینمای ایران در تولید فیلم رستاخیز مشارکت داشتند و از سال 83 تا به امروز عمرم را در این پروژه صرف کردم و همواره مشاوران و سرمایهگذاران فیلم، همراه همیشگی من بودند.
وی افزود: در بحث سرمایهگذاری ابتدا فکر میکردیم که باید از سرمایه کلانی برخوردار باشیم اما با مشارکت سرمایهگذاران خارجی و داخلی موفق به تولید فیلم شدیم.
درویش ضمن بیان اینکه مضمون فیلم، فرهنگ عاشورا و نهضت حضرت سیدالشهدا (ع) است، تاکید کرد: این فیلم نشان داد که نباید فرهنگ عاشورا را در مرزهای جغرافیایی و سیاسی حبس کنیم و همانطور که نام سیدالشهدا (ع) در جهان طنینانداز است، ما نیز برآن شدیم تا فرهنگ عاشورا را با زوایای گستردهتری بررسی کنیم.
وی با اشاره به اینکه در ساخت فیلم با افراد مختلف در حوزههای فنی در جهان حرفهای تولید فیلم ارتباط برقرار کردیم، گفت: در این فیلم نه تنها از استعدادهای درونی خود بهرهمند شدیم، بلکه شاهد همکاری و مشارکت چند استودیوی خارجی و هنرمندانی با چهرههای بینالمللی در حوزههای موسیقی و صداگذاری نیز بودیم.
درویش اظهار کرد: سالیان سال است که در حوزه مدیریت سینما و نقدهایی که در سینمای ایران صورت میگیرد، ما با یک سئوال مواجه هستیم، اینکه فیلم خوب در سالنهای سینما نداریم.
وی در ادامه افزود: با قاطعیت باید بگویم که اگر در کشور ما فیلم خوب و با کیفیت تولید میشد، قطعا مخاطبان نیز از آن فیلم استقبال میکردند و از طرف دیگر سینماداران کشور نیز رضایت کاملی داشتند.
کارگردان فیلم رستاخیز بیان کرد: من به عنوان کارگردان فیلم، هیچ ادعایی ندارم بلکه مجموعهای از فرزندان فرهنگ و هنر این کشور با وجود داشتن دغدغههای ذهنی، فیلم رستاخیز را ساختند.
وی ادامه داد: به من گفته شد که باید فیلم خوب با مضمون برخواسته از فرهنگ و باورهای مردم کشورم تولید کنم تا مردم بتوانند با دیدن آن، ارتباط برقرار کنند تا طنین آن در جهان شنیده شود و خوشبختانه پس از 11 سال، فیلم رستاخیز که بهترین فیلم از دید داوران جشنواره فیلم فجر و از نگاه کارشناسان جشنواره شناخته شد را تولید کردم.
درویش با بیان اینکه از سوی جشنواره معتبر ملی فیلم فجر، بر کیفیت فیلم رستاخیز صحه گذاشته شد، افزود: با وجود اینکه بهترین فیلم تولید شد اما این سئوال هنوز در ذهنم هست که من با این فیلم باید چه کنم؟ ادعایی وجود دارد که ما صاحب صنعت سینمای ایران هستیم و در عرصه بینالمللی میدرخشیم پس ما در کجای جهان یا ایران میتوانیم این فیلم را اکران کنیم؟
وی تصریح کرد: در حال حاضر به خاطر کمبود تعداد سینما در کشورمان، قادر به اکران فیلم در بسیاری از شهرهای استان نیستیم بنابراین ملتی که نتواند از آثار داخلی سینماها استفاده کند پس چطور میتواند زبان فرهنگ خود را به خارج از ایران منتقل کند.
کارگردان فیلم رستاخیز در ادامه عنوان کرد: مسئولان باید به ما بگویند که ظرفیتهای نمایشی ما در جهان اسلام کجاست؟ در جهان شیعه در کجای منظومه نمایشی سینما، رسانه، دی.وی.دی و عرصههای دیگر نمایشی هستیم؟ ما چه سهمی از عرصه نمایشی در کشورهای همسایه داریم؟
وی ادامه داد: اگر قرار باشد با مولفههای حرفهای بسنجیم، به نظر میرسد که اصلا نباید این فیلم را میساختیم اما معتقدم که این فیلم طبق باورها و اعتقادات درون سازندگان فیلم ساخته شد، نه با تکیه بر واقعیتهای سینمای ملی ایران.
درویش بیان کرد: سعی کردیم در همه بخشهای فیلم رستاخیز از دیدگاه مراجع تقلید استفاده کنیم چرا که معتقدیم ساخت چنین فیلمهایی نیازمند دریافت نظرات مراجع تقلید است.
وی افزود: افتخار میکنم که با وجود مشکلات زیرساختی سینمای ایران، فیلم رستاخیز در کارنامه من قرار گرفته و از آنجایی که هدف ما بیزینس نیست، نهایت تلاش خود را در انعکاس فرهنگ عاشورایی کردیم.
کارگردان فیلم رستاخیز تصریح کرد: اگر قرار است به سینمای بالندهای دست پیدا کنیم که قدرت، هنر و زبان سینمای ایران را در جهان طنینانداز کند، باید بیندیشیم که بنیه سینمای ما تا چه اندازه است.
وی اضافه کرد: حرفهای خیالی زدن و در ابرها صحبت کردن و تصویرهای عجیب و غریب طراحی کردن، هیچ فایدهای ندارد پس بهتر است به سینمای ایران، عقلانی نگاه کنیم.