آرشیو نسخه های rss پیوندها تماس با ما درباره ما
مفیدنیوز
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا                                                                           
صفحه اصلی | سیاسی | اجتماعی | فضای مجازی | اقتصادی | فرهنگ و هنر | معارف اسلامی | حماسه و مقاوت | ورزشی | بین الملل | علم و فناوری | تاریخ پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ rss
نسخه چاپی ارسال
دفتر مقام معظم رهبری
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله نوری همدانی
پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت الله مصباح یزدی
سایت اینترنتی حجه الاسلام والمسلمین جاودان
استاد قاسمیان
حجت الاسلام آقاتهرانی
پاتوق كتاب
شناخت رهبری
عصر شیعه
پایگاه وبلاگ نویسان ارزشی
صدای شیعه
عمارنامه
شبکه خبری قم
مردود شدن منطق ترجيح "صالح مقبول" بر "اصلح" در پاسخ به يك استفتا از رهبر معظم انقلاب

مردود شدن منطق ترجيح "صالح مقبول" بر "اصلح" در پاسخ به يك استفتا از رهبر معظم انقلاب





 

استفتائات منتشر شده از مقام معظم رهبري به نقل از حجت‌الاسلام و المسلمين فلاح‌زاده نماينده مقام معظم رهبري در بخش استفتائات كه مربوط به موضوع انتخابات است، نشان مي‌دهد كه استدلال‎هاي برخي گروه‌هاي سياسي مبني بر ارحجيت داشتن صالح مقبول به اصلح بي‌مبناست.

به گزارش رجانيوز، بحث "صالح مقبول" و "اصلح نامقبول" در سال 84 به‌طور جدي از سوي برخي از اصول‌گرايان در حمايت از يك كانديداي انتخابات عنوان شد، در حالي‌كه نتايج انتخابات مشخص كرد كه اساساً فردي را كه اين طيف از اصول‌گرايان "مقبول" مي‎دانستند، مقبوليت ويژه‌اي نداشته و از قضا فردي كه آن‌ها او را "اصلح نامقبول" مي‌خواندند، در اثر فعاليت جدي گفتماني حاميانش به مردم نيز شناسانده شد.

در عين حال، در انتخابات مجلس نهم نيز برخي همان منطق "صالح مقبول" و "اصلح نامقبول" را عنوان مي‌كنند. اما حجت‌الاسلام فلاح‌زاده به‌عنوان نماينده مقام معظم رهبري در بخش استفتائات در برنامه "زمزم احكام"، اين منطق را مردود مي‌داند.

در ادامه شش استفتاي انتخاباتي از مقام معظم رهبري و پاسخ‌هاي حجت‎الاسلام فلاح‌زاده به‌عنوان نماينده ايشان، به نقل از "خبر معارف" منتشر مي‌شود:

1- با توجه به اينكه انتخابات نقش مهمي در زندگي ما دارد، آيا شركت در انتخابات واجب است؟

به نظر حضرت آقا براي كساني كه شرايط را دارند و امكان شركت در انتخابات براي آنها وجود دارد؛ واجب است.

2- به چه كساني بايد رأي بدهيم، آيا آزاديم كه به هركسي رأي بدهيم يا بايد به مسائلي توجه داشته باشيم؟

افرادي كه شوراي نگهبان صلاحيت آنها را تاييد كردند، صلاحيت نمايندگي را دارند اما به حكم عقل، بين صالح و اصلح، اصلح بايد انتخاب شود.

3- صحبت كردن در مورد كانديداي انتخاباتي تهمت و غيبت محسوب مي شود يا خير؟

صحبت كردن به معناي مشاوره و استفاده از فكر ديگران يا مشاوره دادن به ديگراني كه مي خواهند رأي بدهند در حدي كه در انتخاب آن فرد تاثير دارد، غيبت و تهمت محسوب نمي شود اما آن مواردي كه تاثيري ندارد و ربطي ندارد به اين موضوع غيبت است و گاهي هم ممكن است تهمت باشد، بنابراين افراد مراعات كنند كه اگر در مورد نامزدها هم صحبت مي كنند، صحبت هاي نامربوط نباشد، يعني مربوط به خود نامزد باشد.

ثانيا مربوط به موضوع انتخاب باشد يعني فردي كه مي خواهد وكيل مردم شود و از مسائل ديگر كه گاهي جزو اسرار زندگي افراد است، از بيان آنها بپرهيزند كه گاهي غيبت و گاهي هم تهمت و جزو گناهان كبيره است و درج درسايت هم همين حكم را دارد، بنابراين مقلدان مراعات كنند.

4- نامزدهايي كه براي انتخابات شدن شام مي دهند يا هزينه هاي آن‎چناني مي كنند، آيا مصداق اسراف دارد؟

بعضي از موارد ممكن است اسراف هم باشد؛ گاهي مواقع اسراف نيست، اطعام است. افراد بايد متوجه اين نكته باشند كه اطعام جزو شرايط منتخب نيست بايد ببينيم خود فرد آيا صلاحيت دارد يا ندارد. صلاحيت به همان معناي اصلحي كه گفته شد، بايد ديد اصلح است يا خير.

5- استفاده از بيت المال براي تبليغات انتخاباتي چه حكمي دارد؟

استفاده از بيت المال چه براي تبليغات انتخاباتي و يا غير انتخاباتي حتي براي تبليغات ديني كلاً بايد برحسب قوانيين باشد، يعني مقراراتي كه براي مصرف بيت المال و اموال دولتي مشخص شده است و خلاف آن هم شرعا حرام است و هم موجب ضمان است. كسي كه خرج كند، ضامن است و بايد جبران كند و به اين معنا نيست كه خرج مي كنيم، بعدا هزينه آن را مي پردازيم، نه اصل كار خلاف است.

6- مقام معظم رهبري شركت در انتخابات را واجب دانستند، انتخابات اصلح را هم واجب دانستند، در بحث انتخاب اصلح شروط ديگري هم هست؟ بعضي مي گويند در انتخاب اصلح مقبول جامعه هم مطرح است، آيا انتخاب اصلح قيدي دارد يا خود انتخاب اصلح از ديد فرد مهم است، ولو اينكه هيچ كس به آن رأي ندهد؟

مقبول جامعه بودن يا نبودن از همان رأي مردم مشخص مي شود كه آيا مقبول هست يا خير. شهرت افراد دليل اصلح بودن ايشان نمي شود، ممكن است كسي مشهور باشد ولي اصلح نباشد، يا يك كسي مشهور نباشد ولي اصلح باشد. سعي كنيد به اصلح رأي بدهيد ولو آنكه آن فرد، شهرتي بين مردم نداشته باشد.



نام(اختیاری):
ایمیل(اختیاری):
عدد مقابل را در کادر وارد کنید:
متن:

کانال تلگرام مفیدنیوز
کلیه حقوق محفوظ است. نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع ميباشد.